Da går jeg i gang med
en ny uke – og slike begivenheter må markeres – det at man har en ny uke,
mener jeg. Ikke alle er gitt en ny uke foran seg, ei heller er alle gitt en uke
med aktiviteter. Selv om jeg noen ganger tenker mas, mas, jobb, jobb, jobbe
så jævlig sier jeg det ikke høgt. Det er likevel godt å ha denne jævlige
jobben såpass at man har noe som driver en opp av sofaen for annet enn mat og
do. Når jeg tenker slik ser jeg for meg to personer.
(Jeg er rystet her jeg
sitter over alle de personene jeg kjenner og har i mitt register et eller annet
sted ovenfor adamseplet. Men sånn er det bare. Aldri undervurdere den som
sitter og ser ut som om han gir blaffen i verden. Her ser jeg plutselig en
utfordring. Noen og hver kan plutselig bli redd for hva den jævelen der i
Planterhaugen kan ha sett og hørt i ulike situasjoner. Frykt ikke. 1) Jeg
anonymiserer. 2) Jeg har sensur. 3) Dere er med på å formidle menneskekunnskap.
4) Man blir deltaker i litteraturen. 5) Ja, hva med 5? Tips meg? )
Digresjon over. Tilbake
til de to personene fra mitt personarkiv. Personarkiver er ikke noe nytt.
Stasi, KGB, CIA, Sikkerhetspolitiet, POT, you name it har arkiver over personer
og aktiviteter. Deres arkiver er ikke så godt beskyttet som mitt. Hackere kan
bryte seg inn hos dem. Men ikke her – dvs om noen kunne hacke seg inn på min
harddisk, den over adamseplet – og rote litt rundt i den delen som produserer
klare ord ut, vel, da skulle hacking vært ok.
Men altså, tilbake til
de to personene. Den ene pleier i blant å skaffe seg en sykemelding når
vedkommende er lei det “jævla helsikes jobbmaset” rett sitat og mener seg å ha
andre viktige ting å gjøre enn akkurat det. Den andre er en type som ikke får
seg til å hjemsøke fastlegen med sine ondter og herdertittet (les: her og der
titt). Men også denne vedkommende kunne tenke seg en pause fra det daglige
maset og sa en gang Når æ bli pensjonist skal æ sove, æ skal ligge så lenge
æ vil kvær dag. Nu har man i samisk en talemåte på hva som kan skje om man
påkaller slike ting. Bahas bealjji gullá. Det
onde øret hører. Man skal ikke rope på Fanden, for det er ikke gitt at man er
prestegårdsdreng og har en klarsynt prost Andersen til å hjelpe seg med å bli
kvitt de onde maktene man påkaller.
Her må jeg blande noen flere personer inn i
bloggen. Prost Andersen, meget spesiell og meget alternativ prest i Evenes fra
1878. Hans dreng som jeg ikke vet hvem, men som man sikkert kan grave fram –
opplysninger fra protokoller mener jeg selvsagt. Jeg vil ikke for mitt bare liv
en gang våge å antyde noe annet, og min mor som i flere anledninger har fortalt
diverse historier om denne presten. Han hadde blant annet Svarteboka som han
oppbevarte på sitt kontor. En Svartebok er spennende. Hvem ville ikke i dag
gjerne hatt klørne i en slik en. Jeg melder meg. Jeg skulle gjerne lest
Svarteboka. Så også med prestegårdsdrengen. Derfor lurte han seg opp på prost
Andersens kontor under en gudstjeneste og bladde i den. Jeg vet ikke om det var
tilfeldig at han kom på stedet der man kunne løse ut Fanden til hjelp for seg,
men det var i alle fall der han leste. Drengen var ikke så bevandret udi
lesekunsten. Visstnok er det slik at det da er lettere å lese høgt, ikke innad,
så drengen stagget seg halvhøyt gjennom teksten om hvordan å løse ut Fanden.
Noe han klarte. Der stod Fanden og krevde å vite hva drengen ønsket av ham.
Nå er vi kommet til den delen der jeg er imponert
over drengens snarrådighet. Han skjønte at han hadde påkalt noe han ikke rådde
med og sa Du skal gå i kirken til presten. Følgelig kunne
menigheten mens presten stod på prekestolen høre noen komme opp kirkegolvet.
Tung – lett, tung – lett siden han hadde hov på bare den ene foten: Men de så
ham ikke. Det gjorde imidlertid prost Andersen. Også han var snarrådig.
Her må jeg bare ta en liten digresjon. Jeg har
alltid lurt på hva som er riktig. Ulikheter tiltrekker hverandre eller
Krake søker make. Vil man omgi seg med folk som i noen henseende
gjenspeiler seg selv? Ikke i klonet variant naturligvis. Eller de totale
ulikheter? Akkurat nå kom jeg på en historie som ville belyse nettopp det, men
da skulle jeg måtte blande to til inn i bloggen, så jeg tenker jeg dytter den
historien tilbake til arkivet.
Men altså snarrådighet. Snarrådige prost Andersen
ansatte en snarrådig dreng eller en snarrådig dreng søkte jobb hos en snarrådig
prest? Eller tilfeldigheter? Eller utvikling av en del fellestrekk sammen? Hva
vet vel jeg her jeg sitter i sofakroken og ser ut som om jeg gir fanden i hele
verden.
Stikkord Fanden som trampet tung – lett, tung –
lett opp mot prekestolen til snarrådige prost Andersen som ikke bare skjønte
hvordan Fanden var løst ut, men også løste deler av problemet der og da. Gå
ned i fjæra og lag meg solid tau av fjæresanden, sa han, og ut for Fanden
tung – lett, tung – lett ned i Evenesfjæra og begynte på jobben sin. Presten
avsluttet gudstjenesten ekstra fort, dro heim etter Svarteboka og ned i fjæra
der Fanden svettet over arbeidet som til da hadde resultert i en stor haug
tvunnet sand som kunne ligne en haug kokt spagetti, og sendte ham
tilbake. Nå forteller ikke historien noe om hva presten og drengen
etterpå snakket om eller hvor prost Andersen etter dette oppbevarte Svarteboka.
Neppe om snarrådighet. Eller hvem vet?
Poenget er at man ikke skal rope på Fanden i utide.
Dette er en rop på sommer’n så kommer’n eller som
man roper i skogen, får man svar. Det
ligg generasjoners livserfaringer i de talemåtene. Altså skal man ikke klage på seg noe man ikke
har, for da kommer det.|
Så da er jeg tilbake ved person nummer to. Dere
husker den som ikke hjemsøkte fastlegen like ofte som man stemplet
tippekupongen, men som høglytt ønsket seg muligheter til å hvile, til å ligge
lenge. Fanden var løs og kom på påkalling. Vedkommende fikk en sykdom og
gikk god tid til å ligge, bare ligge. Men den gikk heldigvis fort over.
Da er vi tilbake til meg som sier at en ny aktiv
uke skal markeres som noe flott. Egentlig synes jeg litt synd i Fanden som må
jage overalt der noen enten har en Svartebok eller på andre måter påkaller ham.
Nå er det jo slik i livet at ting trigger ting, og
denne bloggen ble trigget av at vi i går, søndag, fikk uventet og hyggelig
besøk, en kjærkommen gjest. Gjesten hadde god tid. Vi også. Søndag jobber vi
ikke. Det ble skumringstime mens vi satt der og pratet om ditt og datt,
løst og fast, smalltalks som det heter på dagens fagspråk. Men også om andre
ting. Det ble mørkt. Ingen lys ble tent. Det eneste lyset var garasjelyset som
ga litt gjenskinn inn. Det er noe med skumringstimen. Den trigger spesielle
samtaler omkring spesielle emner. I halen av denne stemminga blogger jeg i dag.
På en måte har jeg tre kirker jeg føler er mine. En
av dem, Evenes kirke, er allerede med her. Så er det Kvitfors kapell, Skal den
inn, må jeg grave i arkivet etter noe som passerskumringstimens stemming. Det
kom en historie opp, men sensuren slo til. Så er det Skånland kirke som er min
hovedkirke og som er den kirka der jeg oftest har gått opp kirketrappa selv om
jeg kanskje ikke har gått så ofte som jeg burde. Som jeg har fått høre står den
nåværende kirka der den gamle kirkegården var og området rundt kirka er
egentlig kirkegård. Under trappa på Skånland kirke ligger en av mine tipp-tipp-tipp
oldemødre. Etter at jeg hørte det er det å gå opp kirketrappa på Skånland kirke
mer enn å bare gå opp en trapp.
domantrener
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar