mandag 11. mai 2015

Uselvisk, romslig, tolerant, belest og reflektert.



I aviser eller standardtelegrammer kan det stå at det smeller fra loft og til kjeller for nå er det XX det gjelder. Dette er en rimete måte å annonsere en begivenhet på. Antagelig stemmer det at det smeller fra loft og til kjeller selv om jeg egentlig ikke kan se det for meg sånn i praksis. Men jeg tilkjenner en poet rett til å kaste om seg med ord for det best mulige resultat.

Her i huset smeller det ikke fra loft og til kjeller selv om vi har vet krypeloft, så sånn fysisk kunne det være mulig. Jeg vil heller si at brikker legger seg på plass sånn smått om senn, den ene etter den andre.

I disse tider fokuseres det på hendelser under og etter 2. verdenskrig.
·        8 mai; 70 år siden krigen var slutt i Norge.
·        13. mai: Kronprins Olav ankommer et fritt land. Takket være i alle henseender hans rakryggede far Kong Haakon og Kongens avmålte og korrekte NEI til tyskerne ble Norge et okkupert land og ikke et lydrike under Tyskland.

Det som slår meg etter et raskt søk på google er hvordan datoen 13. mai er en kruisidal dato hva siste krig angår. 13. mai 1933 formaliserte Vidkunn Qvisling Nasjonal Samling. 13. mai 1940 angrep Tyskland Frankrike, og jeg er overbevist om at på den datoen sloss troppene i Nord-Norge i Gratangen og Narvik-fjellene. Samme kruisidale dato overtar Winston Churchill som statsminister i England og sier han ikke kan tilby sin nasjon annet enn blod, svette og tårer. Han overtok som kjent etter forsiktige og litt naive Chamberlain  som trodde han kunne forhandle med Hitler. Jeg grøsser og ser i dag tendenser til at naive politikere tror man kan forhandle med en diktator i øst – etter at man har bygget ned forsvaret i Nord-Norge.

13. mai 1943 snur ting. Da måtte ørkenreven Rommel overgi sine styrker i Afrika til de allierte.  Ting blir lysere og lysere. 13. mai 1945 kom daværende kronprins Olav tilbake til Norge mens det var frihetsrus og folkeglede i landet.  Som om ikke det var nok, ble det i denne lykkerusen født en gutt i Fredrikstad. 
Det sier seg sjøl at når man blir født på en slik bølge må man bli preget av det.  Lykke, glede og frihet er noe som smitter. Man blir merket positivt som person av det.

Uselvisk, romslig, tolerant, belest og reflektert. En som ikke roper i utide, men de få som har tråkket på hans verdier, gjør det ugjerne en gang til.

Gratulerer med dagen, pappa.

domantrener

1 kommentar:

  1. Hei Magne! Jeg så akkurat dokumentaren om deg på nett-TV, og jeg har aldri gråt så mye før. Så utrolig rørende og FOR en historie! Hvordan står det til med dine foreldre? Håper dere alle har det godt. Stå på videre :)

    SvarSlett