lørdag 27. oktober 2018

Ka slags vinterforberedelser har dokker?

Det står ikke til nekting.
Jeg sliter meg opp, og allerede da mer enn nesen er ute av dyna, merker jeg at noe ligger i lufta, noe mer enn soveromsluft. Og jada, et blikk ut gjennom vinduet bekrefter at jorda er dekket av rim. Allerede i går merket jeg det i Harstad. Asfalten hadde en flate som så uskyldig ut, men som var speilglatt. Den hadde slått is.

Det er i slutten av oktober her i Nord-Norge, og da er vinterforberedelsene i full gang om enn ikke avsluttet for alle. Her i huset pleide det før stå et stort vedskjul der garasjen i dag er, sier mamma, og potetkjelleren var full av potet for både husdyr og mennesker, pluss settepotet. I kjelleren var det også ifølge samme kilde kvarteler med bær, og tønner med salt torsk, salt uer, salte kveithau og saltet kjøtt. Talg hang til tørking. Høylåven var full av mat til dyra i tillegg til at siloene var fulle.

Og jeg tenker her jeg sitter i et elektrisk oppvarmet hus uten ansvar for at dyr og mennesker skal klare seg gjennom vinteren. Dyr har vi ikke, og butikkene er åpne nesten døgnet rundt. Likevel er litt forskjellig fra den vinteren vi nå forbereder oss til kontra den vi pleide forberede før. Nå skalker vi diverse dører. Nede i kjelleren er det en dobbeltdør ut. I dag setter vi isolasjon mellom dørene og strekker bygningsplast over. Dog legger vi en tollekniv attmed slik at det går kjapt å skjære seg ut om det skulle bli nødvendig. Det samme gjør vi med verandadøra her oppe. Vi prøver å stoppe Kong Vinters innsigen der. Vinterens potet er lagret i kjelleren sammen med en del grønnsaker. Vi hadde en liten potetåker her like ved trappa på bakkekanten. Den har forsynt oss med dagens nypotet helt til i går. Da tok pappa opp slumpen, for tele og frost meldte seg. Heime i Borkskogen hadde vi også en høst-potetåker. I den satte vi i vår ned jordskokker. De kan visstnok stå ute hele vinteren og formerer seg sjøl. Til neste år kan vi sjekke status og kanskje ta med oss noen når vi flytter til huset i Jensinaskogen.

En del av de vinterforberedelsene vi før gjorde, har vi ikke gjort i år. Vi pleide stue inn tørrmat for vinteren, bønner, linser, erter, glutenfrie produkter etc. Alt som tålte vinterlagring. Det samme med dopapir og tørkepapir. Vi stuet alt inn. Det har vi ikke gjort her. Vi hadde nok kunnet gjøre det her også, for her er tørr og god kjeller, men det ble ikke til det. Noe annet som også falt ut, var vinterlager av nødvendige urter som løvetann, brennesle etc. Det ble ikke noe med det heller. Heller ikke ble det i sommer noe av dagens urter i all mat.

Bilen er vinterskodd, og det samme er vi. Jeg har måttet slutte å gå ute i de greie sandalene jeg kjøpte i Sveits i sommer. Nå er det anna fottøy som gjelder, pluss anna uteklær. Det virker nesten usannsynlig at jeg i sommer peste i varmen og tenkte at fordelen med kulden var at man kunne kle den ut. Nå tenker jeg at fordelen med varme er at man ikke trenger all denne klær-styringa.

Våre samboere utendørs gjør tydelig også sine vinterforberedelser. Sjura fløy i går att og fram og innom den store bjørka jeg ser like utafor vinduet. Den har ikke reir der, så hva den gjorde innom bjørka vet jeg ikke. Kanskje den henter materialer til en siste vintersjekk på huset sitt. Bjørka har forresten også gjort sine vinterforberedelser og fraktet klorofyllet fra bladene ned til vinterlagring i rota. Musa har satt seg på lur bak utetrappa og er klar til å smette inn straks det er et høve.

domantrener

P.S. I hustomta mi er man nå i full gang med grunnarbeidet, og muren støpes denne uka. Takk og pris at man rakk det før vinter og tele.

Mandag samles vi til kontraktskriving mellom Tryg, Grovfjord Bygg og meg. Da kommer også Silvia fra London. Hun lager en kortfilm om min hverdag til en filmfestival. Den første delen er ferdig og har vært vist på noen filmfestivaler.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar