onsdag 12. august 2015

Det haker seg på

Kan noen gi meg et begrep på det fenomenet at tenker du på en ting, dukker det plutselig opp mer om det sånn helt tilfeldig. Eller er det tilfeldig? Da vi for vel et år siden var i Levanger på Tomatis hadde vi som vanlig med oss en lydbok. Det var i den perioden vi lyttet på lydbøker om krigen – siste verdenskrig. Og selvsagt – mens vi var i Levanger kom boka opp med informasjon om Rinnan-banden og all den grusomhet som fulgte dem - og vi var i Rinnans område!

Nå lytter vi på en bok av Oliver Sachs – De fargeblindes øy. Den dreier seg i hovedsak om øya Pingelap i Mikronesia der folk var ikke bare vanlig fargeblinde men akroatope. Akromatopsi er fullstendig farveblindhet. Det er sjeldent. Ellers er man rød/grønn – farveblind eller gul/blå. Som en biopplysning dukket det opp at man på den danske øya Fur hadde samme situasjon. Da vi var i Levanger kjørte vi til Rinnan. Denne gangen dro vi ikke til Fur. Det ville bli for langt. Fur ligger i Limfjorden.

Da vi kjørte over den lange broen over Storebelt og så alle vindmølllene som svingte seg ute i havet, tenkte jeg at det jammen var bra det ikke var rein her i Storebelt. ellers ville Sametinget selvsagt vært ute med skarpe noter, konsultasjoner og vedtak. Og hva ser jeg straks jeg åpner facebook neste dag? Joda, Sametingsrådet skal reise langs kysten av Finnmark for å sette seg inn i forholda der. Jeg lo inne i meg og tenkte at nå kunne man ikke uten politiske følger sette opp vindmøller i havet utenfor Finnmark. Det ville skremme torsken og andre nyttbare vesener i havet, og samiske sjøfiskere ville være på hælene etterfulgt av Sametinget. Da undres jeg: Hvem protesterer her i Danmark mot diverse hva angår urfolk? Selvsagt inuitter, men er det bare på Grønland de legger ned protester? Jeg innser at jeg vet for lite om dansk urfolkspolitikk. Minner meg om politikeren – hvem? som kjapt repliserte da det ble nevnt at Færøøyene, Island og Grønland egentlig skulle vært norsk, men ble ved en feiltagelse igjen i Danmark da Norge i 1814 ble krigspant etter napoleonskrigen. Danmark måtte avgi Norge til Sverige, og svenskene fikk av ukjent grunn ikke med de norske besittelsene Færøyene, Island og Grønland. Tilbake til politikeren med den kjappe replikken: - Takk og pris for det, sa han. Ellers ville vi nå hatt også inuittene på nakken. Det holder med samene.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar