onsdag 9. november 2016

Å smøye en maske samt frokost


Frokost/moregnmand på Hillerød Hotel. Det er fan meg tredje gangen vi er her. Første gang var i august 2015. Da var Anka med, og vi bodde her hele perioden. Neste gang var i mars 2016. Da var Masha med. Da bodde vi her mens vi ventet på at Ørredfiskeriet skulle bli ledig. Og nå er vi her igjen og venter på at Hus E på Ørredfiskeriet skal bli ledig. Denne gang er vi alene.

Mens jeg sitter her og venter – jeg har hevve i meg frokosten, morgenmaden mener jeg - mens jeg venter på avspark i retning Fredensborg og ABM-senteret, smøyer jeg en maske. Jeg har lært av Vigdis dette med å smøye en maske mens man venter. Når det er høve til det og mens hun venter, strikker hun, smøyer noen masker, og hun har jammen fått mange plagg ferdig. Fått gjort mye ved å smøye en maske her og der. Begrepet å smøye en maske er for meg blitt et begrep på å utnytte tida, gjøre litt når det er mulighet og slik få resultat over tid.  Følgelig smøyer jeg en maske her på Hillerød Hotel.

Mens jeg har spist frokost her har hodet lett opp minner om alle de frokoster jeg de siste 12 år har spist her og der. Noen har vært alminnelige og gode og har fylt sin funksjon som de skal. Og de ligger nok lagret ets sted, de også, som gode minner. Noen har vært uvanlige på et eller annet vis og er lagret slik. Disse minnene dukker lettest opp når man leter i hjernens arkiver.

Mange frokoster dukker opp som noe annet enn det som fylte et primært behov. Det er faktisk mange. I Paris husker jeg at medbrakt norsk glutenfri havre berget frokosten. Glutenfri havre er forresten et must og undervurdert  som koffertfølge. På hotellet vi bodde på i Paris, fikk vi kokt havregrøt på kjøkkenet der.

Men om jeg skal starte i nær fortid, så nær at det er i dag morges (for nå er det kveld og vi er instalert på Ørredfiskeriet). Mens vi spiste en meget god frokost på Hillerød hotell med godt glutenfritt brød, husket jeg hvordan det var i 2015, glutenfrie muffinsaktige brød som var omtrent like harde som en hammer. Vi prøvde å sjøl kjøpe glutenfrie brød, men Rema som var nærbutikken vår der, hadde et arkeologisk lager av et par frosne ubestemmelige glutenfrie noe nederst i en disk. Jeg husker jeg undret meg over at dette var Danmark, men så flyttet vi i neste runde og bodde her på Ørredfiskeriet. Her er Superbrugsen vår nærbutikk – og her er det andre boller. For eksempel har de et kjempegodt surdeigs-glutenfritt brød jeg elsker og en pumpernikkel-aktig brødsort pappa liker og som han frakter heim i eskevis.

Chestnut Hill hotels froksot minnes jeg med glede av mange årsaker. Mest at jeg elsker Chestnut Hill,  og det å spise frokost og betrakte gatelivet der, er ting jeg stadig lengter etter. Frokosten der var  - vel, la oss si det slik: kaffen var ok visstnok. Teen likeså. Ikke noe glutenfritt. Egg pluss søtt, søtt syltetly som pålegg (som en sukkerrotte som jeg gjerne skulle spist masser av). Men heldigvis var Farmers’ Market nabo til hotellet, og der bunkret vi Pennsylvania-produkter og lurte inn i frokosten vår.

Mens jeg er på den sida av Atlanteren husker jeg et par andre frokoster. I 2010 kjørte vi til Niagara og gjennom sørligste del av Canada langs Ontariosjøen før vi kjørte over til USA igjen. En natt ble tilbragt å et slags elegant retrohotell i Canada, og det jeg husker best derfra er at da vi sjekket inn, ble vi spurt om matallergier. Uvant. I tillegg: vertskapet x og x hadde den glede å invitere til frokost kl 9. Her var det ikke bare å komme slengende til frokost katid som helst.

På USA-sida av Ontariosjøen hadde vi også en spesiell frokost. På tur til Niagara forlot vi highway’en og kjørte rett nord og opp i fjellområdet. Derfra programmerte vi GPS’en til Niagara. Og det vil jeg si: nå  ble det en annen opplevelse av landskapet enn å frese etter highways. Jeg husker utrolig mye fra dette området både av kafe-besøk på puber på dagtid pluss middager på små bygdekafeer. Men så var det frokosten. Da det en kveld nærmet seg tid til å finne overnatting, hadde Sigbjørn funnet et sted han hadde lyst til å prøve, og vi headet mot det. Skogen ble mørkere og mørkere og veien smalere og smalere – og baksetet murret høgere og høgere om å snu Til slutt kom vi fram til en delvis mørklagt lang og smal gårdsbygning med et lite lys i et av de mange vinduene. Spunky. Baksetet murret, men Sigbjørn gikk inn for å spørre om de hadde plass til overnattingsgjester. Han ble der inne så lenge at de to i baksetet vurderte at den ene måtte ringe politiet mens den andre gikk inn. Og det vil jeg si: det var på høgget da Sigbjørn sakte og sindig kom ut og sa at vi var booket inn. Inne så det ut som om noen enten skulle flytte ut eller var på tur til å flytte inn. Langs veggene var det stablet esker i høyder opp mot taket. Én mann var der. En liten og kulerund fyr som spurte katid vi ville ha frokost. KL 8 mente vi var høvelig sia Niagara var neste mål.  Kl 8 neste morgen var vi klar for frokost og avspark, men huset var helt stille  og ingen tegn til frokost. Som jeg nevnte var dette et utrolig langt og smalt hus. Noen av oss – vi som ikke trenger kaffe som startmotor på dagen – ville bare dra videre, men de som ikke fungerer uten morrakaffen, var av en annen mening. Til slutt gikk mamma for å ta en siste sjekk før vi bare forlot. I følge henne (noe vi senere fikk bekreftet) gikk hun bortover det lange smale huset gang for gang uten tegn til spisesal. Men i enden kjente hun en svak kaffelukt og fulgte den. Fant en dør som ledet ned en trapp, og lukta ble sterkere. Aldri glemmer jeg den frokosten. I en stor spisesal i underetasjen der det kunne vært dekket på til minst femti, var det dekket  nydelig frokost til oss fire – i borteste hjørnet ved en stor, gammeldags svartovn satt den lille, runde mannen og ventet på oss. Og frokosten? Alt heimelaget slik Lee Kaltenbachs tyske immigrant-bestemor hadde laget det. Syltetøyet, spekulasien, blodmaten. Han stekte og varmet på svartovnen. Da vi skulle dra, så vi en krukke der man kunne legge tips. Ingen av oss hadde mynter, men han hadde diverse for salg. Kopper, gensere etc. Alt var svindyrt, men som en kompensasjon for at vi ikke hadde tips, handlet vi en genser og noen kopper. Derfor har jeg i dag en kopp fra Lee Kaltenbach’s bed and breakfast – a little bedder -og en genser jeg bruker i trykktanken.

Til slutt, men ikke i kronologisk rekkefølge, kommer opp opplevelser vedrørende frokost fra den første tida i USA. Da bodde vi på Silverstone hos den meget spesielle polske immigranten Yolanta som antagelig hadde glemt at hun var kalv en gang – eller kanskje var saken at hun husket  meget godt at hun hadde vært kalv. Vel, akkurat det har ikke noe med frokostbloggen å gjøre vil jeg tro. Systemet på Silverstone var at alle laget sin frokost av det man fant i kjøleskapet der. Så vidt jeg husker sto det vaffelrøre på bordet pluss det seige, oversøte syltetøyet (nam, nam) pluss egg og bacon. Vi hadde brød sjøl og stekte egg og bacon. I november 2005 var onkel Per med, og da var tre av oss i følget etterkommere av Flesk-Anders pluss at pappa også liker bacon og egg.

Resultatet var at haugen av egg og bacon som vi fire slafset i oss til frokosten ble større og større. En følge av dette var at haugen av egg og bacon til andre som også var på Doman-instituttet og bodde på Silverstone vokste dag for dag. Deriblant bodde noen indonesere og dansker der. Da vi neste gang kom til USA – april 2006 – og bodde på Silverstone, var egg og bacon ikke lenger en del av frokosten. Yolanta sa det var fordi Doman-instituttet hadde sagt dette ikke var god kost. Tilbake var vaffelrøra med gluten pluss det oversøte syltetøyet. Jeg tviler på at Doman-instituttet hadde applaudert den frokosten.

 

domantrener

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar