tirsdag 26. august 2014

Hvis røyken fra bålet ditt i blant legger seg flatt utover--



Da gjentar jeg meg sjøl – men jeg vil se i hvitøyet den som ikke gjør det i blant – og kanskje oftere enn i blant. Om nødvendig kan jeg se i blåøyet, for jeg vet ikke hva som er å se i hvitøyet om jeg skal være ærlig. En kjenning startet ofte sine argumentasjonsrekker med Æ sei no med det same,  eller æ gjentar no det same.  Dette var regna som godtatt argumentasjon slik jeg forstod det. Følgelig kan jeg også sei det same. Det er blitt surere i været. Det er morgen. Jeg har krøpet på mine usle knær – program. Alle har godt av å krype litt. Hvorfor er ikke dette allmenn trening sammen med åling? Bare prøv.
Og jeg har hatt og har ennå kondomdressen på, Mollii. Den sitter som limt til kroppen min. Det skal den også. Jeg fryser og har som en puskete fugl i høstregnet krøpet sammen i sofaen med et pledd over beina og en ekstra jakke på. Og i en slik tilstand observerer jeg at det er dekket på til frokost ute på verandaen. Vel, jeg har ikke sett akkurat det, men mens jeg under krypinga snudde ved stuevinduet, stod kjøkkenbordet pent sammenslått, så jeg, og da skal det ikke store deduktive evner til for å skjønne hvor frokosten er.

Jeg må bare si at jeg tror min oldefar ikke ville likt det om han visste at bordet hans stod sammenslått hele den snøfrie tida av Nord-Norge. Nå sies det jo at den ikke er så lang, den snøfrie tida, og at vi ikke trenger hagemøbler. Vi kan bare sitte på sparken den korte tida det er avbert. Dette må jeg si er en sannhet slengt ut av noen som i hvert fall ikke har gått i mine sko og spist uendelig lenge ute i snøfritt landskap. (Der ringte timeren. Fortsetter å skrive straks masken er på).
Men altså, min oldefar, liten av vekst som han visstnok var, frakta dette heimelaga og tunge klaffebordet fra Vassdalen og hit i friergave. 5 mil på den tida. Vet ikke om han hadde sykkel. En tradisjon sier at han bar det. Og nå står det sammenslått her. Vel, det er kanskje bedre enn da det stod i en kjeller og var lager og prøveplass for maling og så deretter ut. Men uansett.

Min bestefar likte alltid å spise på kjøkkenet. Under slåttonna, når de andre likte å spise ute på slåttemarka, var han ikke helt enig. Han var ferdig med lappelivet og ville ikke spise halvt liggende, jieđegahállui borrat, sameaktivist som han var forut for sin tid og slåss i kommunestyret for hver minste utvikling i Markebygdene. I blant når jeg kjører en veistump, tenker jeg på at her har bestefar stått på for det samiske, uredd og tøff. Bøye seg kunne man og skulle man i blant, pleide visstnok mine besteforeldre si, men ikke fordi man var same.  En gang i en sammenkomst kom en eldre mann til mamma og sa at han hadde lenge tenkt å fortelle henne om hennes far, sett fra hans opplevelser. Det ble en lang fortelling. Sensuren lar meg fortelle EN historie. Men jeg håper jo mamma har notert resten godt i hodet, kultursamler som hun er.
Mannen var som nykomfirmert hyrt på en båt som førstereisgutt til lofotfiske. Det var visstnok vanlig at foreldrene til disse førstereisguttene som skulle på sin første lofottur pleide snakke med kjenninger i båtlaget og be dem se om guttungen. Denne mannens foreldre snakket med bestefar. På samme båtlag var bestefars meget gode venn. Utrolig mye har jeg hørt om disse to gubbenes sesonger – like som de var i grunnleggende verdisyn – og uredde som de var i å flagge dette. Blant annet brukte disse to bare samisk som deres felles språk uansett hvor de var – alltid – og i en tid der vi alle skulle ble gode nordmenn i betydninga snakk norsk, se norsk ut, skjul hvem du er og forakt det generasjonene før deg stod for. Men altså ikke disse to i alle fall. Selvfølgelig hørte mange dem snakke samisk, de ble flirt av for dette, og jeg vil anta de fikk seg noen tilrop. Noen andre samer var redd for å bli dratt med i dragsuget etter disse to, og jeg vil anta at dere språkføring ble mer og mer korrekt norsk (om enn med samisk tonefall, samisk setningsbygning og samisk bruk av konsonanter. Her og der. + bruken av totall også i norsk. Noe man har i samisk. Hører man folk aktivt bruke totall i norsk, kan man anta det er norsk på grunnlag av samisk. Vi to, dokker to, de to. Man understreker to i motsetning til flere.)  Digresjon slutt. Ikke et uvanlig fenomen. Man ser det også i dag. Ingen er så kongelig som Sonja og Mette-Marit, mens kongen og kronsprinsen er rimelig avslappet. Uansett, en av disse andre samene sa en gang til bestefar: Det er en skam som du snakker. Du skjemmer ut andre også. Bestefar svarte kontant: Det som e skam her, e at ikkje du også bruke samisk.
Det var altså min bestefar som ville spise ordentlig ved et bord og ikke liggende langflat på slåttemarka. Så er det mine foreldre som presser gjennom bare om vinteren er kjøkkenbord. Og jeg, som er enig med bestefar. Pendelen svinger fra det ene ytterpunktet til det andre. Og nå står altså kjøkkenbordet sammenslått og mitt ytterpunkt er skitlei denne måltidskulturen her. Jeg lukker ørene for argumentene som farer forbi mine ører om at det blir artig å høre hvordan visa blir til vinteren når man bare spiser inne. Jeg skal til vinteren konsentrere meg om å klage på noe annet enn måltidskulturen i familien. Bestemor likte å spise ute, så jeg antar det genet har spredd seg til mamma.

En kvikk sjekk akkurat nå viser at det er ett minutt igjen av denne runden med Mollii-dressen. Tid for mat, og faktisk tror jeg jeg går ut og spiser denne gangen også.

Jøss, der kom pappa og sa at han hadde dekt på på kjøkkenbordet mens jeg skrev. Du verden. Han ble vel lei denne surkingen min. Der ser man. Den som sutrer og klager og herjer får til slutt viljen sin. Fullt av eksempler i statlig, fylkeskommunal og kommunal forvaltning.

domantrener

Senere på dagen
Har dere hørt ordet rikmannsklage? Det er et begrep på unødvendig klage, man hobbyklager, nesten en slags snobbe-nedover-klage. I alle fall, min klage over å spise ute var en slags rikmannsklage. Innholdet i en rikmannsklage har egentlig motsatt fortegn. Der jeg satt og spiste frokost ved kjøkkenbordet, skar jeg nesten tenner i irritasjon. Jeg liker å spise ute om været holder, men det kan jeg jo ikke vedgå. Eller hva?
Fremdeles er jeg lik min bestefar. I blant tok han seg turer til Skånland (dagens Evenskjer. Navnet Evenskjer viser egentlig til det skjæret der bl.a Skjærran Byggvare holder til). Dette tok vanligvis en dag med den tids kommunikasjoner. Bestefar slo i hel tida med å mellom annet stikke innom kommunekontora og slå av en prat – og når noen spurte hvordan det gikk, klaget han sin nød. Gjengen på kontora kunne spillet, og de medklagde med hverandre og spilte gjensidig med. Denne teknikken var for Markebygdas vedkommende finpusset gjennom Burma, det uoffisielle og illegale telefonnettverket som bygde på krigens etterlatenskaper og hesjestrerng og bandt hele Markebygda sammen, påkoblet radioene slik at alle hørte alt. Her gikk diskusjonen friskt og høgt, og man finpusset spillets deler. En del av replikkene er blittg evergreens, som  å sulte på en bergnabb,  et uttrykk for hvor magert og knagert man hadde det.  Mannen bak konstruksjonen å sulte på en bergnabb klarte seg for øvrig rimelig godt. Gudmund Johnsen har forøvrig beskrevet burma godt i sin bok Burma. Et sambandsnett i Marka.

Tilbake til bestefar og hans hobbyklaging. En dag hadde Skånland fått ny sosialsjef som ikke kjente til dette spillet, og da bestefar skulle gå, vinket sosialsjefen ham inn på kontoret og tilbød ham sosialhjelp. Han måtte da ikke sitte i Planterhaugen og sulte med stor familie. Etter sigende kom bestefar heim i sjokk. Bestemor lo. Hun likte ikke den slags klaging. Så jeg har nok litt rikmannsklageblod i mine årer. Man klager på noe man ikke mener å klage på. Kanskje vil man det motsatte; sette fokus på hvor bra det er, hvor godt man har det, og så klarer man ikke det. Det er skryt, og skrythals vil man jo ikke være. Hva vet vel jeg. Jeg får ikke til å skryte, og særlig ikke etter å på facebook ha lest alle hipp-hipp-statusene og vuoi vuoi kor godt man har det -  og mistanke om bløff og maskering.
Det motsatte av rikmannsklage er fattigmannsklage, eller i moderne språkføring maskeringsklage. Eksemplet her er den offentlig ansatte som alltid klaget på de kommunale leilighetene han var tildelt. Intet var bra nok. Kanskje han ville vise at han var bedre vant enn kommunal standard. Hva vet jeg. Han var vokst opp i en trekkfull “rissjå”. Kanskje hadde han bestemt seg for at han som voksen skulle ha det helt motsatte? Eller kanskje han ville maskere rissjåen?

Kveld
Da sitter jeg igjen og hutrer i sofaen etter atter en lystig kveldsstund og kveldsmat ved  bålet. Vi har ved nok, i alle fall foreløpig, og i alle fall i noen år framover etter at vi hogg ned skogen i oppover bakken. Garasjeryddinga mens pappa, Einar og jeg var i Lofoten har økt mengden av lystig brennbart. Hvis jeg hadde trodd noen ville låne meg et øre i saken, hadde jeg ordet frampå om at man ikke trengte brenne opp all veden på et par år. Man kan jo spare og også spare miljøet. Er ikke den røyken forurensende. Men jeg gidder ikke. Det er å kaste perler for svin, selv om nettopp svin antagelig ville hatt godt av litt perler i hverdagen. Særlig siden denne talemåten stammer fra Bibelen og Jesus selv, er det nok slik at svin gjerne må få perler. Hvem spiste med tollere og syndere og sa at de friske ikke trengte lege, etc. Jeg trekker derfor den slutningen at Sønnen nok mente svin kunne trenge perler og at hanns utsagn har en annen klangbunn enn bare det at man ikke skal gi folk noe de ikke forstår verdien av.

Men hertingene lever i denne saken som den kongen jeg ikke husker hvem var, han med Etter oss kommer syndefloden  om sløsing og vellevnet. Slik er det her også. Etter oss kommer syndefloden.  Og det av folk som ikke kjøper seg klær, men ved kjøpte de før vi hogg skogen – ved til å fyre for kråkene.
Det er ikke normalt. Jeg er faen meg den eneste normale her i huset, enten det, eller så skjønner jeg ikke begrepet normal.
Jeg liker å google og skal google normal. Men det må bli i morra, for nå er jeg trett.


DAger senere
Tida har en lei tendens til å gå. Jeg bryr meg ikke om amaset at tida ikke går, den kommer. Mye har naturlig nok skjedd mens tida har gått, ikke mens den har kommet. Sigrid og Sigbjørn var heime og bare overnattet på tur til Førde der de nå er installert. De dro videre fredag morgen. Lørsdag hadde vi, pappa, bokstand på Tårstaddagen, mens mamma, Anka og jeg var besøkende der. Vi begynte der, så skulle vi til samisk matfestival og deretter kanskje til Tovik. Enhver som kjenenr mitt program kan nok tenke seg til hvordan dette gikk. Jeg har ABr ca kl. 12, og da sover jeg i 1 ½ time. Så vi dro videre var jeg så trett at det ble senga, og det var det.

I skrivende stund er det søndag kveld. Vi ATV-et over til Gallogieddi og besøkte Maren-Anne og Harald. Det er litt av et område der med DEN utsikten utover, og jeg lærte navn på fllere av de fjellene vi så.

Vel heime spiste vi middag ved bålet, selvsagt. Røyken fra bålet la seg flatt utover akkurat som røyken fra Kains brennoffer. Dere husker ham og broren Abel som begge lagde brennoffer til den Allmektige. Abel ofret et dyr, Kain av jordens grøde. Han var sannsynligvis vegetarianer og ofret av det beste han visste. Men røyken fra hans offer la seg flatt utover marken. Det ble tolket sonm avvist av Gud. Røyken fra Abels offer steg rett opp. Jeg gar tidligere skrvet en fortelling, en novelle, om dette og har beskrevet hav som skjedde videre. Gud førte Kain ut i ørkenen, over vann, hav, elver og fjell og til Nord-Norge, landet han så ga Kain og ahns etterkommere. Det er derfor noen misunnelige sjeler kaller Nord-Norge Gokk. GudsOgKains Kanaan. Har jeg noen ganger vært i tvil om sannhetsgehalten i fortellinga mi, er jeg ikke i tvil etter kveldens bålrunde. Kains etterkommere som jeg er her i Nord-Norge, og selvsagt skal røyken da legge seg flatt utover i blant. Det er et ledd i pakten mellom Kain og Gud.

Men nå sover jeg og må sjangle i seng i seng, og der skal jeg ligge og fundere over denne pakten, hva mer som kan ligge i den.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar