mandag 23. mai 2016

Når man snur opp-ned på ting...



Av diverse naturgitte årsaker snur vi opp-ned på et rom alle har brukt opp gjennom åra til å sette fra seg ting. Mye kommer fram der. Pappa har funnet de franske lærebøkene han har savnet – han vil nemlig friske opp fransken sin. Voila. Jeg har ikke funnet en skit der jeg vil ta vare på. Mamma har vraket en masse gamle lærebøker, men noen har jeg tatt til å se på, bla i etc. Et av dem er Europas historie fra Homer til Napoleon. Begge er kjente navn på hver sin måte, men jammen har det skjedd mye mellom tiden da de to levde. To ting slår meg sånn i forbifarten. Det ene er krig og elendighet. det andre er det motsatte: vitenskap, litteratur, demokrati.

Hva ellers legger man spesielt merke til i en slik gjennomgang av Europas historie fra Homer til Napoleon? En artig sak er en beskrivelse gjort på 1100-tallet av en lege opplært i arabisk medisin. Han ble en periode lånt ut til frankerne. Hans beskrivelse av to sykebesøk er interessante. Man førte til ham en ridder med en byll i foten, visstnok en ugod byll, og en høgststående kvinne som var sinnssyk, hva det enn var på den tiden. Den arabiskopplærte legen la grøtomslag på byllen til den åpnet seg og ugreie ting rant ut. Ridderen ble ganske bra. legen satte henne på en diett ( ! ) for å berolige henne. Også dette fungerte bra. Ser man det, ser man det. En mann forut for sin tid, eller er det vi som er etter vår tid? I dag vet man endelig litt om kost og problemer i hodet.Nå kom en frankisk lege til og fastslo at den arabiskopplærte legen ikke kunne noe. Til ridderen sa han: Du har valget mellom å leve med en fot eller dø med to. Ridderen valgte livet om det enn ble med ett bein bare. Da tilkalte den frankiske legen en sterk soldat med en skarp øks, og de hogg av de vonde beinet. Deretter forblødde ridderen og døde. Til kvinnen sa han at hun hadde fått en djevel i hodet, så hun ble barbert, antagelig for at djevelen skulle slippe ut. Kvinnen forlot også dietten. Snart ble hun igjen verre. Den frankiske legen konstaterte at djevelen hadde trengt inn i hodet. Han skar et dypt kors i hodet og åpnet inn til skallebeinet og gned inn salt. Kvinnen døde.
Den arabiskopplærte legen ble sendt tilbake da man ikke lenger hadde behov for hans tjenester.
Ellers la jeg merke til at også Koranen er redigert. Ser man det, ser man det. Men nå er jo kristendommen og muslimen beslektet også på andre vis.
Til å være Europas historie presentert for norske skoleelever – gymnaset står det – er den rimelig renset for norsk historie. Man berørtes da de germanske hordene veldet over Norden. Den første innvandringsbølgen slukte alt den kom over. Mon hva som skjer med den andre innvandringsbølgen? Så beæres Skandinavia med notater om vikingene. I så måte burde ingen være overrasket over Nei til EU i Norge. Landet er jo vant med å stå utenfor de store begivenhetene i Europa.

At samisk historie er fraværende er kanskje ikke så rart – et tegn i tiden. 2 opplag kom ut i 1959. 1959! Det året leverte Samekomiteen sin innstilling. Man hadde hatt samiske sendinger siden 1946.
Nå antar jeg at man hadde egen eller egne bøker i datidens gymnas for Norges ærefulle historie. I disse eventuelle bøkene – jeg har ikke lest dem – kan man kanskje finne samisk tilstedeværelse – tildekt som ”nordmenn før oss”. Men nå har ikke jeg sittet i historietimene og sukket over samisk fraværenhet i historisk sammenheng og vært sår for det. Jeg tuklet med mitt på den tiden. Men litt plukket jeg da med meg. Hvo der har ører, han høre! Dessuten tilhører jeg den generasjonen i Markebygda der enkelte heimer – inklusive denne – tutet oss ørene fulle om samisk historie og kultur. Så sett i det lys er Europas historie fra Homer til Napoleon interessant mer enn sukk over mangler.
Jeg forundrer meg over enkelte ting. Riker har kommet og riker har gått. Er vi nå blitt stabil i Europa i så måte?

domantrener

Jeg bladde også i et gammel historisk atlas som kom opp fra dypet av gamle bøker. Der fant jeg en oversikt over sivilisasjonens utbredelse år 200 f.Kr. Skandinavia ikke er med der heller. Nå har jo senere Sverige, Danmark og Finland hoppet jamfot inn i EU og er antagelig med i sivilisasjonen nå mens Norge og Island ennå prøver dybden med en fot før man hopper uti,
 
En ting som forundrer: den katolske kirken opplevde en splittelse ca 137o. Man støttet ulike paver, en i Roma og en i Avignon. Hvor er det blitt av paven i Avignon?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar