lørdag 8. juni 2013

...over tre steiner...?

Jeg undres, jeg bare undres – av den forskinga som er gjort på urfolk, har man forsket på faktorer som øker oksygeninnholdet i blodet hos samer?
Kanskje Ann Ragnhild vet. Jeg skal sjekke litt hva som er gjort på feltet og eventuelt stille mitt legeme til disposisjon for forskning, - mitt lende legeme altså – og da på forskning på blodets sammensetning.
Hvorfor? Nå er det jo slik jeg forstår det at mye forskning bekrefter det folk allerede vet, og det er bra at man får bekreftet at det man vet, vet man. Og jeg vet og vil gjerne ha bekreftet a jeg vet at oksygeninnholdet i blodet til samer øker under forflytning.

Hvorfor jeg vet det? Livet har lært meg det.

Nomadeblodet rules i mine gener, og hver gang det er snakk om en forflytning, det være seg korte eller lange sterkninger eller kort eller lang tid, eksploderer oksygeninnholdet i blodet og gir meg et voldsomt driv (som det hadde vært greit å ha i alle de evinnelige andre dager der jeg kunne ha hatt godt av litt driv – som for eksempel i åling, men der slår nomadeblodet ikke inn).

Drivet mitt fikk hjelp av
·        17. mai og pinse ble en langhelg
·        Vi skulle levere 11 bokesker i Kautokeino og Karasjok
Følgelig kjørte vi dit og installerte oss i Kautokeino hos mine gudforeldre Anne Kristine og Mats. Alltid så hyggelig å komme dit.
Nydelig vær, nydelig natur som ar så forkjellig fra vår at jeg hver gang jeg ferdes der, blir sittende og beundre de slake viddene med fjell langt unna.

Bare en knapp uke etter at vi kom fra Finnmark fikk nomadeblodet ny oksygentilførsel da det bar til Oslo i konfirmasjonen til Oskar Kristoffer. Det var første gang jeg var i en humanetisk konfirmasjon – og det på Oslo Rådhus. En meget verdig og flott seremoni for 78 ungdommer. Barneministeren holdt en spenstig tale for dagen – en tale mange nok skulle ønske seg kopi av, hørte jeg. I tillegg traff vi fulltallig familie i Oslo. Det i seg sjøl en bonus. Der vi bodde gled Akerselva stille forbi. Enda en bonus.  Det hører ikke inn under denne avhandlinga å vurdere om Akerselva eller andre elver for den del er no madisk vann som får tilskudd av oksygen under forflytning. I alle fall vet jeg – gammel generasjonslærdom – at vann som forflytter seg, renser seg. ” Vann som har rent over tre steiener, er reint,” sier gamle samer, i alle fall min bestefar. Men det var den gang forurening i elver var en og annen uskyldig do som kanskje havnet der. Senere kom silo og dess like og dess verre.

Det kunne vært interesant å knytte forsking på samisk blod i begelse opp mot samisk vann i bevegelse

Opprinnelig hadde vi planlagt å dra heim via Hamar, men siden vi var usikker på flommen og jeg ikke kan svømme, utsatte vi det til en annen gang. Roger og Annikki foreslo frukthøst-tida – noe jeg absolutt bifaller, ikke så mye på grunn av frukten som av oksygentilskuddet.

Tro det eller ei, vi var heime i 5 dager, så vendte vi tilbake til Oslo for ABR, men her var administrasjonen ubøyelig, så våre billetter var slik at vi kom- så – vant- og vendte heim i full fart.

Og nå er vi her – og jeg prøver å se for meg når neste oksygeninsprøyting blir – foruten i kveld når vi drar på kino - . Le-e-e-nge til.

Akkurat nå gjennomførte vi en olfactory-runde mens vi hadde et kort blogge-opphold. Må det, vettu, gi ved dørene og ta litt annet innimellom. En av luktene var rom og ga meg assosiasjoner til romfolket vi så mye mer av i Oslo enn i Harstad. Jeg innser at jeg vet for lite om dette folket uten land og skal prøve å lese meg litt opp på dem. Jeg har ellers sett dem i Tyrkia som de som kostet gater og lette etter mat. Uansett, det kan neppe være den mest selvutviklende geskjeften å måtte tigge til livets opphold, sitte meden kopp foran seg…

En annen lukt var mandel – som ikke gir noen assosiasjon til annet enn mat – og nå er jeg sulten. Men før jeg går for å spise har jeg bare et spørsmål til dere: Vet dere om man kan kjøpe reiser i pilleform?

Det jeg nå undres på er om det er det samme oksygenbehovet, det som hos meg trigges av reiser eller geografiske forflytninger – om det er det samme som dop-bruk hos noen? Jeg tar en geografisk trip og blir høy på det, andre tar et dop og får en mental trip. Er det så enkelt? Utfordringa da blir om det finnes en pille – det finnes jo piller for det en mest utrolige i dag – som kan gi en geografisk trip.  Om jeg får lyst på en snartur til Australia, tenk hvor greit å ta en pille, og vips var jeg der. Jeg formoder da at retur på et eller annet vis lå i samme pille.  Neida, jeg snakker ikke om cyber-reiser, jeg snakker om ekte geografiske forflytninger.


domantrener

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar