Dess lenger
jeg kommer i lydboka til Roy Andersens «Redningsmenn og lykkejegere. Norske
pionerer i Alaska» dess mer ser jeg hvordan historien gjentar seg, og dess
mindre tro har jeg på dette at man skal lære av historien. Historien gjentar
seg fordi vi mennesker er mennesker med alle våre feil og mangler og alle våre
egenskaper. I kampen om gullressursene i Alaska laget man seg syndebukker og
årsaker for å kunne tilrane seg andres skjerp. Boka beskriver de tre heldige
skandinaver som gjorde et gigantgullfunn i Alaska, og noen av de som fikk
fordelene av dette var to av de samene som ble hentet til Alaska for å lære
inuittene reindrift. Når så enkelte trengte noen å skylde på for å kunne
erklære skjerpene ugyldige, ble det samene. Man kunne ikke skylde på svenskene
og den ene nordmannen, for de var nær knyttet til misjonsvirksomheten på Alaska,
og den torde man ikke pirke borti. Da ble det samene som ble de man utpekte som
årsaker til at skjerpene var ugyldige. De var ikke ekte skandinaver. De var
mongoler i samspill med den store kinesiske innvandringa til USA og var slik en
del av den gule fare. Men kongressen i sin debatt omkring lovgiving i Alaska
ryddet unna disse argumentene og slo fast at situasjonen var slik at samene var
hentet for å lære bort reindrift og var ingen gul fare. De var skandinaver.
Historien
gjentar seg. Hitler trengte syndebukker, og jødene sto for hugg. Samtidig fikk
han kloa i deres rikdommer. Idi Amin i Uganda trengte syndebukker. Inderne i
landet sto for hugg, og man fikk kloa i deres eiendommer. På Balkan sto
muslimene for hugg, og de ble ranet og fordrevet. Slik kom våre gode venner
Nermin og Mirsada til Norge. Rundt om i verden driver historia og biter seg
sjøl i halen.
Også på det
private plan har man syndebukker – årsaker til at man ikke er så vellykket og
anerkjent som man mener man burde være. Godt å ha årsakene plassert langt
utenfor seg sjøl. Da er man uskyldig og uforskyldt.
Vi er i
Levanger og lever det gode liv også her. «Vuoi kor man har det godt» ser jeg i
blant på facebook. Alltid får slike utsagn meg til å fundere på om man har det
så godt som man flagger eller man kommer med slike utsagn som en maskering av
trivialitet? Jeg vet ikke. Jeg bare forundrer meg over at man trenger å rope
fra bergene at man har det godt. Har man det ikke godt uten at det er ropt fra
bergene ut i eteren? I kveld spiste vi
middag på en mellomklasserestaurant her i Levanger, og jeg ble som vanlig
sittende og observere folk. Se på deres ansikter, minespill og hva kroppene
signaliserte, samt lytte til de samtalebrokker jeg kunne ta inn. En selsom sak.
Ett er hva munnen sier, noe annet er hva kroppen signaliserer, og disse to
henger ikke alltid sammen. Kroppsspråk
er ofte uintendert. En kommunikasjon ut inneholder mange komponenter. Først er
det ordene man sier eller skriver for den del. De bærer sitt eget semantiske
innhold. Så er det stemmens toneleie som også kommuniserer. Ofte sier toneleiet og ordets innhold det
samme. Men også det motsatte kan være tilfelle. Hvem har ikke hørt ordet
«hyggelig» bli sagt, mens toneleiet indikerer at taleren i beste fall gir
blaffen. Så er det kroppsspråket som også kommuniserer. Alt dette ble jeg
sittende å filosofere over på restauranten mens jeg hørte på ordene og studerte
kroppsspråket – og ble sittende å sammenligne kommunikasjon i det virkelige liv
kontra det på sosiale medier som facebook. Der har man kun en av de
kommunikative meldinger å forholde seg til – det skrevne ord. Derfor undres jeg
på om ropet vuoi, kor man har det godt er sannhet, for når det kommer i eteren
har jeg ikke mulighet til å se om kroppen understøtter denne uttalelsen.
Selvfølgelig
kan dette med «Voi, kor man har det godt» være et uttrykk for at man ikke vil
klage, og at man går til motsatt ytterlighet. Eller det kan verre et utslag av
positiv tenkning. Man sender ut en positiv tanke som trekker en lignende til
seg. Jeg pleier tenke på det som «Rop på sommer’n, så kommer’n»-syndromet.
Så når jeg
skriver at vi lever det gode liv her kan dere umulig vite om det er sant. Jeg
kan lyve så det renner for at ikke andre skal tro at jeg skitt, trivielt og
kjedelig. Jeg kan være ute etter bekreftelse på at jeg er noe – noe annet enn
jeg er, og dette igjen signaliserer at jeg ikke er helt fornøyd med det jeg
framstår som. Jeg kan ha det himla gørr kjedelig her i Levanger, men vil ikke
at dere skal få vite det. Da er det enkelt for meg å sende ut motsatt budskap
her på mail og blogg:
Vuoi kor man
har det godt.
I morgen er
andre tomatisdag.
domantrener
PS. I dag klarte
jeg i pausen å bruke nesten tusen kroner. Helt utrolig og utenkelig, men det
utenkelige skjer iblant.
PSS. Det er
blitt morgen – og en etter-frokost-aktivitet er å stable seg inn i leiebilen,
slå på VictorReader og lytte til «Redningsmenn og lykkejegere» mens vi kjører
til Tomatis-senteret.
Vuoi kor man
har det godt.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar