fredag 29. april 2016

Bedre haulaus enn rådlaus



Når jeg drar på ABR-sesjoner, drar jeg til Oslo. ABR-Belgium kommer dit tre ganger i året. Det var derfor unnataket at vi møtte på ABR-kontorene i Hasselt, og det ville jeg nyte i fullt monn. Jeg vet ikke helt hva jeg hadde sett for meg, men straks vi fikk vite at det var parkeringsplass foran huset, reviderte jeg litt av oppfatninga. Hvorfor vet jeg ikke.   Og ja, det var parkeringsplass, og ABR holdt til innafor gaten, om jeg kan si det slik. Lyse, spesielle lokaler. Men jeg var ikke det minste i tvil om at vi var kommet rett. ABR-benker, utstyr, Maijte, Robbi, Krista og en ny practioner- Jo da, vi var kommet rett. Jeg har tidligere blogget om ABR. Man bør nesten være til stede når treninga skjer. Ennå er det en ukjent metode, men bildene av ryggen min taler sitt språk.

Om morgenen hadde vi pakket oss ut fra borgen siden vi etter ABR – nytt program og fotosesjon - skulle kjøre rett til Charleroi. Jeg vet ikke hvorfor jeg har bilder i hodet av spisesteder en gros ute i den store verden som EU er. Kanskje fordi det er slik i det Danmark jeg kjenner. Kanskje fordi jeg tenker Pennsylvania? Men i alle fall, heller ikke denne gangen fant GPS-en et spisested som var der det skulle være. Tilslutt ble det naturmetoden. Pappa spurte en mann som både forklarte og tegnet opp ruta, og ringte stedet og fikk vite at det var åpent. Og jada, det var det, bare det at før kl 18 var det ikke mat, bare drikke og glutenkaker.  De berømmelige gode råd var dyre. Pappa tok seg en runde og fant en sjappe med mat. der spiste vi. Sjappe er ordet. Men vi ble mett. En av oss gikk på do der og så ut til å angre på måltidet.

Det gikk strøkent til Charleroi og stedet der leiebilen skulle leveres på grunn av de ekstraordinære tilstandene. Vi skulle bo på Charleroi Airport Hotel og hadde en avtale med dem om shuttle. Hotellet skulle hente oss når vi ringte. So far so good.

Da vi ringte, kunne de ikke komme inn på det området der vi stod med pargasset. Vi måtte gå et rimelig langt stykke til stedet der de kunne plukke oss opp. Det flotte med språk og kommunikasjon er at man kan velge å forstå, og man kan velge å ikke forstå. Hotellet valgte det siste.
Jeg har i all hemmelighet beundret hertingene for den egenskapen Kari i visa om Amandus Dukkemann har. Om Amandus mistet hodet, visste hun råd og sydde det på igjen, Det er bedre å være hodeløs en rådløs. har man råd, finner man alltid en måte å få hodet på igjen.
der stod vi altså på seinettermiddagen – egentlig kvelden – etter en lang dag på ABR-senteret nord i landet og hadde hamlet oss til sørrst i landet, levert leiebilden – og hadde bare siste del igjen: komme seg i seng. Egentlig var ikke jeg bekymret. Livet har lært meg at hertingene alltid vet råd – vel, stort sett.

Like bortenfor, ved inngangen til gamle Charleroi Airport stod to bevæpnede soldater. Mamma tok staven og gikk til dem, forklarte situasjonen, og spurte om resepsjonen ville kunne få sende en shuttle inn i dette området? Jo da, det skulle la seg ordne. Om en av dem kunne ringe resepsjonen og forklare det? Jo da, også det skulle la seg ordne. Den ene soldaten ringte og snakket en stund med hotellet. Jo da, de skulle komme, og det gjorde de knapt 10 minutt senere. Han i resepsjonen behandlet oss profesjonelt og surt, men hva gjorde vel det? Vi var kommet dit og hadde seng for natta. 

Jeg la meg i forvissing om at neste dag var lørdag, og da skulle vi grytidlig til flyplassen for å reise til Oslo med Ryanair.

domantrener

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar