fredag 3. juni 2016

Det luktes

Jeg våger den påstand at lukt er mye mer viktig enn man generelt mener og føller. Den er en undervurdert sans. Man teller ører som hører og øyne som ser – og jada, de er viktige, men mer sjelden teller man neser som lukter. Man har i nesen millioner av reseptorer (lyver Google, så lyver jeg) som fanger opp luktesignaler og sender det til limbiske systemet i hjernen. Der ligger minner, følelser og grunnleggende aktiviteter. Lukt kan aktivere minner. Har man vært et sted med en spesiell lukt og man omså mange år senere kjenner den samme lukta popper det tidligere minnet opp. Og følelser har man kjent julelukta, ha det nå er og man i et kjøpesenter før jul kjenner den samme lukta – kommer man i julestemning og handler 20% mer juleting enn man hadde planlagt viser forsking. Så når det nærmer seg jul og man skal handle må man ha dette med seg som en markedsførings-komponent.

Lukt kan også være et varsel om fare. Mens jeg er i gang med å hevde påstander, hevder jeg den påstand at enhver som sitter i fred og ro foran TV’en og så kjenner røyklukt fyker opp og løper rundt og sjekker ha det er. Er det for eksempel en brann på gang? Man mener at kvinner har mer utviklet følsomhet for lukt og derfor vil jeg anta at det er kvinner som først snuser ut i lufta når man sitter i ro foran Tv’en og noe lukter – noe som ikke burde lukte slik i den settinga.

Enkelte lukter kan være en plage for noen. Bare spør astma- og allergiforbundet om det. En gang vi reiste med fly ble det opplyst over høytaleren at man på denne flyreisa ikke solgte nøtter – dere vet de der snack-pakkene – og man ble bedt om, hvis man sjøl hadde nøtter med – å ikke ta fram. På flyet hadde man nemlig reisende med meget sterk nøtteallergi, så sterk at lukta i et avstengt rom som en flykabin er ville gi vedkommende alvorlige problemer.

Så antar jeg at lukt ellers kan gi gode assosiasjoner. Hvorfor ellers skulle noen pøse på seg parfyme, after-shave og anna som man tror skal fjerne en uønsket lukt ved å tilsette en annen. Det er forresten det samme man gjør på toaletter når man enten henger noe duftende kjemisk opp eller lar det henge over doskåla. Det fjerner ikke den lukta som naturlig er der. Man bare pøser på med en kjemisk lukt som er sterkere. resultatet er at man nå har TO lukter inne på do i stedet for EN.

Jeg har en del minner knyttet til lukt. Family Hope Center har alfacory – lukteprogram i sitt sortiment. Luktene varierer fra bitre, søte, brente lukter – sterke og svake lukter. Jeg husker en gang jeg hadde et program der forråtnelse var en av luktene. Dette var i skrei- og leversesongen her i Nord-Norge og vi satte torskelever i et glass til å råtne. Etter et høvelig tidspunkt tok vi dette fram for å bruke. Jeg kommer aldri til å glemme den lukta som spredte seg da vi åpnet glasset. I teorien var den ment for min nese, men den lukta tok hele stua i bruk. Jeg kan i dag ikke huske om akkurat denne lukta ble fjernet og vi fant noe annet som luktet råttent.

En ukjent lukt kan være et faresignal eller i alle fall nok til at man bør sjekke hva det er. Da vi bodde på Gåsbakken pleide vi plukke blåbær i en skråning der det var masse bær. Skråninga lå godt til i nærheten av bygda og vi pleide undre oss over at det bare ar vi som var der. En dag vi kom på butikken for å handle sa noen: Dokker e ikkje mykje redd. Hæ? Jo, for en time før dokker plukka bær i går kveld var det bjørn i området. Dette forklarte den lukta vi hadde kjent der og da vi senere leste om bjørn kunne vi lese at den etterlot seg lukt der den hadde ligget. Dette er et familieminne, dvs. jeg husker det ikke, jeg var for liten, men andre i familien husker det, og slik er det også mitt minne.

Jeg for eksempel pleier sitte og prøve å lukte meg fram til hvem som lager mat. Ok, ok som oftest vet jeg hvem det er. Likevel er det interessant å prøve å lukte forskjellene på matlaginga. Bare prøv.

domantrener
p.s. Ikke vet jeg hvor i nesen de millioner av reseptorer skulle få plass, men jeg sier som Ibsen: «Mitt kall er ei at svare».

P.s.s. Nå har jeg presentert en liten del av et stimuleringsprogram som Family Hope har i sin koffert. Jeg ser på dette som en snutt av hva er det nå den fyren hoolder på med. Han holder blant annet på med et lukteprogram.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar