onsdag 8. juni 2016

Sprog og retro




Jeg sitter her og funderer på at dansk språk har sine særegenheter. Da Johannes sa farvel etter første time med ham i dag, sa han at vi skulle vel dra og spise frokost. Anja trodde hun hørte feil, for hun visste ikke at frokost var noe annet på dansk enn norsk. Nå har pappa ikke kunnet dy seg og har lært Anja systemet med tress og halv tress og så videre ved hjelp av tjuegangen. For han mener det er best å lære slik. Tjue ganger tre er seksti – tress, tjue ganger fire er lik åtti – fjers, tjue ganger fem - fems er lik hundre som på norsk. Han mener det er den geniale måten å forstå dansk tellemåte, men Johannes hadde ikke hørt om et slikt system. Så kanskje det er noe pappa har funnet ut selv. Johannes lærte dessuten et norsk utrykk i dag, for pappa sa at det er ukristelig tidlig å møte klokken 8.15. Da sa Johannes at for han var det langt på dag, for et av barna hans våknet klokken fire hver morgen. Men for meg er det ukristelig og måtte stå opp før syv om morgenen for å nå en time som begynner litt over åtte.

Nå er en ny dag opprunnet, og vi sitter som vanlig her og nyter kvelden. I går ville pappa gi Anja en sightseeing til Esrum sø, og da stanset vi spontant ved skiltet som viste til retro handel. Jeg var litt nølende med på leken, men ut kom en blid dame som vinket oss in i butikken. Ja, så den var full av slikt som vi rydderut av huset vårt stykke for stykke. Så jeg trakk meg tilbake til en behagelig sofa som stod ved en vegg og overlot til resten av herskapet og beskue alt de som vi slett ikke trenger og som vi ville gi bort gratis om det var hjemme hos oss. Den blide og geskjeftige damen lot meg ikke sitte i fred, for hun kom stadig bort og ville reklamere for sjappa si, og hun var også aktiv i forhold til meg og spurte om min alder, et vanlig spørsmål fra folk som ser på meg som en slags unge. Pappa var for hånden og fasiliterte med meg, så jeg svarte litt frekt at jeg var like gammel som henne. Hun tok det humoristisk og ble virkelig spent på min alder. Da jeg svarte at jeg var 39 år ble hun helt i hundre, for det var akkurat hennes alder også. Da hun skjønte at det var jeg som skrev, syntes hun det var svære saker og få et slikt besøk i butikken, så hun fikk meg til å skrive en hilsen på en plakat hun hadde og ba meg om å signere. Da fikk jeg en rev bak øret, og til pappas forskrekkelse skrev jeg som følger ”endelig har jeg truffet en deilig dansk pige” og signerte det derpå. Da hun fikk se det, hoppet hun nesten i taket av begeistring, for slike komplimenter hadde hun ikke fått på årevis.

Pappa gikk rundt i et fortvilet forsøk på og finne noe jeg kunne kjøpe, for han ville ikke gå derfra uten at vi kjøpte noe som helst. Til slutt fant han noen kakebokser jeg gikk med på å handle (ikke bli overrasket om du for noe slikt i julegave). Og selv satset han på en trefot-krakk som faktisks var ganske ok, men han lurte på hvordan han kunne få den med på flyet. Anja sa hun kunne smugle den med på flyet under jakka.

domantrener
PS: Kanskje hun ikke akkurat sa det med jakka, men ta den på armen inn.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar