mandag 8. januar 2018

...å pusle ting sammen...

Jeg er inne i en skriveboom eller boble ellers hva det nå kalles – dette at noe er det eneste man ønsker å gjøre. Akkurat nå er det skriving.

Jeg var i gang med prosjektet om å skrive om ditt og datt fra Markebygda, men det ble en naturlig stopp på det arbeidet. Vel, naturlig og naturlig, men det ble en stopp også fordi dette arbeidet lå på min datamaskin og hadde en ekstern harddisk som sikkerhetskopi. Følgelig ble både datamaskinen med dette arbeidet og sikkerhetskopien borte. Litt lærer man. Nå har jeg sikkerhetskopien i en sky, på en server et eller annet sted. De siste dagene har vi prøvd å hente opp deler av dette arbeidet, for saken var at noe ligger på mailer og på facebook. Vanligvis satt jeg i stua og skreiv, og ting ble satt ned på den bærbare PC’en vi hadde der. I de tilfeller hvor jeg skulle redigere noe, ble det sendt på mail og tatt ut på min stasjonære maskin og kopiert ut derfra. Derfor kan vi hente opp fragmenter, og så vil jeg prøve å sy litt her og der. Jeg var ferdig med det første emnet om brua Jonnerovvi, og alt som befant seg rundt det, og historier knyttet til denne brua. Det emnet har jeg bevart.

Deretter begynte jeg å skrive om krigen i Markebygda og støttet meg til et innsamlings-arbeid mamma hadde pluss egen husk. En del av dette innsamlings-arbeidet er borte i dag, men det finnes i en komprimert form på en sky. Anja som var hos oss sommeren 2016 la alt i kjelleren på en sky, og derfra kan jeg hente noe. Ellers støttet jeg meg til ting som flaug forbi mine ører gjennom år. Faktisk var jeg ikke ferdig med emnet krigen da jeg ble lei av det og begynte å skrive om rovdyr i Markebygda. Der hadde jeg i tillegg til ovennevnte et arbeid samiskundervisninga hadde gjort.

Så nå sitter jeg her og har bestemt meg til å hente fragmentene om krigen fram og se hvordan de kan pusles sammen.

Så får jeg se hva som kommer ut av det. Papir har jeg foreløpig nok av. Pappa og jeg var nede på Røveren som nå har opphørssalg med 70% avslag. Vi kjøpte alt de hadde av skriveblokker. Så rustet er jeg om jeg nå bare får det øvrige systemet til å fungere – det vil si meg sjøl.

domantrener





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar