torsdag 18. januar 2018

Er det horehus i Jerusalem?

Så er det blitt søndag her i syvsoverhuset, ja for da jeg endelig gikk med på å kreke meg ut av senga sånn et godt stykke utpå formiddagen, så jeg en annen syvsover ligge og snorke i en annen seng. Saken er jeg nå har full oversikt over de andres soving siden vi alle ligger på samme rom. Det er praktisk. Nå tror jeg ikke mamma har ligget der hele dagen, men det sier jeg ikke. Jeg sier bare sannheten: Du sov da jeg stod opp. Sannhet er sannhet, sånn er det bare. Hørt om biskopen som reiste til Jerusalem? På flyplassen be han møtt av en journalist som uærbødig spurte: Skal biskopen på horehus i Jerusalem? Biskopen sa undrende: Er det horehus i Jerusalem? Overskrift på en artikkel denne journalisten skrev: Det første biskopen spurte da han kom til Jerusalem var om det var horehus der.

Jeg er nysgjerrig på dette med syvsover og tar nå en liten pause for å google meg opp.

Jaha: Syvsover er noe av kjøtt og blod, så mye vet google. Under keiser Descius i år 249 nektet syv unge kristne å tilbe keiseren. De ble forfulgt g søkte tilflukt i en hule. Meget forståelig. Jeg hadde også valgt hulen framfor å tilbe Mette Marit. Nåja, jeg kunne nok nærmet meg en tilbedelse av Kong Haakon, mannen som krevde en folkeavstemming før han sa ja til Norges trone. Tøft av en troneløs prins. Mannen som i 1928 sa at han var konge også for arbeiderne, mannen som i 1940 sa nei til okkupasjonsmakten og stod rakrygget der andre bøyde av.

Tilbake til år 249. Forfølgerne murte hulen igjen og overlot de syv til sin egen videre skjebne der. Meget humant. Tenk hva annet de kunne ha gjort. Ca 200 år senere ble de tilfeldig funnet, og den da regjerende keiser gjorde dem til helgener på stedet. De syv opphøydes til helgener for søvnløshet og feber. Vel, akkurat det kan jeg forstå. Når syv mennesker spaserer ut av et berg og sier de har sovet i 200 år, må man jo gjøre noe. Helgengjøre er et av tiltakene. Man hadde neppe psykiatere på den tida. Nå tør jeg ikke si høyt det jeg tenker, så jeg hvisker bare: Er dette noe man med fordel kunne gjort i dag? Byttet psykiaterliv mot helgenliv? Tenk bare på Juklerød og hans skjebne i norsk psykiatri.

Dere husker Juklerød, mannen som ledet en foreldreaksjon mot nedlegging av en skole og denne prosessen oppdaget en del ulovligheter fra myndighetenes side, skrev om det i avisene og ble erklært paranoid, ble tvangsinnlagt på Gaustad sinnsykehus, der undersøkt og diagnostisert av professoen som i 1941 innførte tanken om lobotomi til Norge og som i 1980 forsvarte russisk psykiatri og særlig deres behandling av dissidenter. Juklerød ble diagnostisert av professoren som mente det var riktig å erklære politiske dissidenter for sinnsyke – og som hadde en finger med da Hamsun ble diagnostisert. Da Juklerød ble utskrevet fra Gaustad i 1985, nektet han å forlate før diagnosen ble opphevet. Han anla sak mot Gaustad for å få tvangsinnlegginga kjent ugyldig, men tapte. Han forlot aldri Gaustad-området, oppholdt seg der mot sykehusets vilje, i telt og brakke til han døde i 1996. Sett i det lys var de sju som spaserte ut av berget heldige fordi dette var i en tid da man ikke hadde slike tiltak for politiske dissidenter.

Så var det dette med å lære av historien.

Atter en gang tilbake til sporet. Det var greit i en tid da området var blitt kristnet og man kunne slå hverandre til helgen. Nå ble nå denne helgengjøringa opphevet senere. Fremdeles har jeg stor forståelse for aktiviteten rundt de her syv, for jeg har ikke sansen for å oppheve noen til et mellomstadium mellom gud og mennesker. Derimot har jeg sansen for å oppheve til helgen de som liker å strekke seg litt lenge- de som ikke springer opp før hanegal. Helgen, ikke latmakk. Jeg melder meg på. Jeg er på deres side av verdiskalaen.

Så langt befinner jeg meg vel med google.

Men så begynner undringene. Ikke over at noen blir murt inn, sover i nesten 200 år, blir helgengjort og så avhelgengjort. Det er så rimelig og forståelig. Det jeg ikke skjønner er denne syvsoverdagen til deres minne. Hvorfor har man flere og ulike varianter av syvsoverdagen? I vesten er det 27. juli. Det er i markomeannu-tida, og har jeg skjønt det riktig, sover ingen i den tida. Unntaket fra Vesten er Tyskland. Her er syvsoverdagen 27. juni. Jeg bare undres på hvorfor. Kanskje de ikke ville ha samme dag som England og Frankrike? Slik jeg har forstått det av historien har de ikke alltid villet det samme, de landene, og nå vil England ut av hele smørja (les EU). I øst feirer man dagen 23. oktober, mens den gresk-ortodokse kirke feirer den 2. august.

Hvorfor ble forresten de syv avhelgengjort? Hvis noen finner ut av det, send meg sporenstreks en mail. Den katolske kirken har tusener av helgener, hvorav syv er norske. det fant jeg ut da jeg googlet for å finne ut hvorfor man opphevet helgenstatus, og om man hadde opphevet på flere enn de syv som sov lenge. Jeg fant det imidlertid ikke ut.

Men ting forkludres videre for meg av at syvsoverne også er en slags gnagere som på engelsk kalles dormic, sovemus. Sier ikke mer om det. De er en mellomting mellom ekorn og mus og sover vekk dårlige tider, som for eksempel vinteren. I dag gjør noen det med å dra til Syden. Disse sovemusa finnes ikke i Norge, rimelig nok. Tror noen vi har sovet oss til å bli et av verdens rikeste land? Disse sovemusa finnes visstnok så langt nord som Danmark. Der ser man. Et av de merkelige følger av et EU-medlemsskap. Det der EU er litt av hvert – og dette litt av hvert inkluderer at enkelte land tar i mot EU-midler mens de utvikler deg i retning av et diktatur. Når så EU protesterer, blir de sure, sinte, hissige… Jeg har aldri forstått dette med EU fordi jeg ikke har satt meg inn i det. Tar med takk i mot synspunkter.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar