Tradisjon er
noe som gjentas tilstrekkelig mange ganger og som kommer igjen og igjen like
uavvinnelig som flo og ebbe. Ikke alle tradisjonene er like gamle som flo og
ebbe, og jeg har egentlig ikke noen formening om hvor lenge en ting skal ha
kommet og gått for at et skal kunne kalles en tradisjon.
Det
jeg har formening om er at å spise ute er en tradisjon her i skogen. Jeg burde
derfor ikke blitt overrasket da det i morges var dekket til frokost ute på
verandaen. Signalene har kommet i forrige uke. Da ble bålet spadd fram og
klargjort for en sesong. Følgelig: ingen stor overraskelse at frokosten ble ute
i dag. Det som var overraskelsen var at jeg syntes det var helt flott og kjente
at det var godt at den sesongen er i gang. Merkelig. Jeg har ikke akkurat vært
fan av dette utespise-opplegget man har her i huset. Så gjenstår det å se om
jeg har samme gode følelsen når vi spiser middag ute ved bålet i dag for det er
jeg sikker på at vi kommer til å gjøre. Akkurat i denne tradisjonen har jeg
ingen innflytelse siden de andre to er svært så enige om det. Det som er flott,
tenker jeg her jeg sitter akkurat nå, er at den stormen som herjet her i
slutten av januar la ned to store tre rett utfor her
Da
har vi noe å brenne utover våren og sommeren, for det er ikke å nekte for at
den utespise-luksusen koster oss en god del ved selv om vi brenner alt av
gammelt skrotmateriale vi kommer over. Det var forresten den stormen som
uoffisielt ble kalt «Listhaug» siden den la ned en del fjøs rundt om. Den andre
stormen som fulgte like etter ble kalt «Ole» og ikke skjønner jeg hvorfor den
fikk det navnet. Hvis det da ikke var olé?
###
Så gikk dagen,
og det ble middag ved bålet. Det var
helt fantastisk å spise der.
Dette har fått
meg til å fundere over dette med tradisjoner. Når slutter en tradisjon å et
evig mas fra de som er eldre og går over til å bli noe man liker, nettopp fordi
det er en tradisjon? Er det når det man kaller frigjøringsprosessen er over og
man søker tilbake og plukker med seg det man har lyst til å plukke med seg? Det
gjelder jo ikke meg. For meg er det ikke
snakk om å ”plukke med meg” ting. Det er mer snakk om å like eller ikke like.
Og jeg har desidert ikke likt dette utespise-opplegget før nå. Det har heller
ikke for meg vært snakk om en frigjøringsprosess i generell forståelse av
ordet. Jeg har jo alltid tilhørt
familien og aldri vært i tvil om, det. For meg har frigjøringsprosessen mer
vært en endring av min rolle og plass i familien, i alle fall slik jeg sjøl
føler det. En frigjøring i form av at jeg pakker min snippeeske er en ikke-sak
for meg. Det perfekte for meg ville være en liten hytte eller campingvogn ikke
mer enn en Cd og knapt nok lenge unna dit jeg kunne frakte noen av mine
jordiske tødler og i blant stikke innom. Men det er det lengste jeg går for en
generell frigjøring.
Nå ble det en
krok på den rette veien en fortelling er på sitt aller kjedeligste. Jeg har
lagt merke til at gode fortellere har en begynnelse og en slutt, men at de på
denne veien gjør en del avkrokinger. Men de roter seg aldri ut på viddene. De
tar bare en avstikker og vender tilbake til hovedtråden.
Altså – jeg tok
en liten avstikker fra dette med tradisjoner.
Her i huset er
noen svært opptakk av jødedommen og som sådan fascinert av filmen Fiddler on the roof om jødenes situasjon i Russland. Hovedpersonen
Tevje er svært opptatt av tradisjobner og mener at uten tradisjoner our lives would be as shaky as a fiddler on
the roof.
Akkurat det vet
jeg ikke noe om. Men skulle dette ha gyldighet kan man forstå at for eksempel
innvandrere klamrer seg til sine tradisjoner.
domantrener
PS: Og apropos: I går ettermiddag ringte Anka og
sa at hun kom hit på vårrull-fabrikk.
Noe hun gjorde. I hele går kveld luktet det vårrull-produksjon i huset.
Da jeg våknet i morges undret jeg meg over at denne lukta hang i så lenge. Men
da jeg stod opp s¨jeg at fabrikken hadde gjenopptatt produksjonen.
PSS. F.. som dagene går. Vi er i Oslo og snur heim i morgen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar