Hvis
man lytter til mimring om gamle dager – hva nå enn gamle dager er – jeg mener,
hvor langt tilbake må man telle dagene for at de skal bli gamle? Men altså,
hvis man lytter på sukk og lengsel angående de gamle dagene, er et hovedtema at
folk hadde bedre tid før til hverandre.
Man gikk på besøk, man pratet i lange baner når man leverte melk ved
melkerampen om morgenen, for eksempel. I alle fall hadde folk tid til det. I
dag hadde man kanskje bare lempet melkespannene der og jaget hver til sitt. Nå
er jo saken at det ikke lenger er noen melkespann å lempe. Jeg ser da bort fra
de melkespannene de lemper på Tårstad-dagen. Ære være dem for det, ellers hadde
vel melkespann snart vært like arkeologisk som den sofaen jeg sitter på akkurat
nå og som tross iherdig liming av hud gjennom noen år nå går helt i oppløsning
uten at jeg ser noen som helst tegn til at den får avløsning. Jeg orker ikke mase mer om den. Jeg sier som
Hanna Kvannmo. Man skal nøye vurdere hva man orker irritere seg over. Vel, jeg
irriterer meg likevel litt over den hver gang jeg ser stoppen flyte ut. Det er
greit å være sparsom, men det er dette med å passe måten, som, det sies i et
folkeeventyr jeg ikke husker navn på. Kan noen google det for meg?
Siden
jeg allerede er på krokveier fra temaet kommunikasjon / manglende kommunikasjon
tar jeg likeså gjerne en krokvei fra krokveien.
Jeg har nettopp lest segner fra Sogn og Fjordane og må konkludere med at
de jammen er vel så troende på diverse som vi samer. Nå tror jo vi samer på mer
enn de immaterielle ting. Vi tror blant annet på et bedre liv og forståelse for
vår situasjon. Jeg så på facebook en sur formening om Sametingets kontor i
Skånland. Det skal nok skape forståelse, tror jeg, sånn etter hvert. Dette
kontoret er kommet fordi samiske kulturpersoner, politikere, aktivister,
frontkjempere (unnskyld, men Hitler har ikke enerett på det begrepet) har stått
på for saken i mange år. Det underlige er at Stortinget ikke har noe kontor i
Skånland. Jeg vet ikke om mannen bak den sure kommentaren har fundert på
hvorfor ikke.
Nå
tror jeg nok at enkelte tyvholl i Sogn og Fjordane ala Skånland burde hatt et
Sametingets kontor ettersom det ser ut til at Stortinget ikke prioriterer å
være synlig i tyvholl. Etter det jeg har
lest om av senger fra Sogn og Fjordane kunne de definere seg som samisk område
og følgelig få delta i det samiske særrettene jeg har hørt så mye om. Dette med
å definere og bestemme er sinnrikt gjort av Ludvig Holberg i hans Erasmus
Montanus. Erasmus Montanus, lærd som han anså seg, kunne bevise at hans mor var
en stein. ”En stein kan ikke fly. Mor Nille kan ikke fly. Ergo er mor Nille en
stein.” Jeg har dermed følgende bevisføring for at Nordfjord kan regne seg som
et samisk område, et område med samer:
Jeg
er ¼ nordfjording.
Jeg
er same.
Ergo
er Nordfjord samisk.
Det
er mye jeg ikke forstår i denne saken (ref facebook). Og mens jeg prøver å
rydde opp i dette med å forstå og hvordan og hvorfor ikke forstå, tenker jeg at
jeg ikke må falle i den graven og si at jeg sjøl er f.eks. same, og så – selv
om jeg i hjertet ønsket jeg var noe annet – og så bruke dette som en rettighet
til å slenge skit om samene. Jeg har sett nok av det. Kanskje kan man føye
dette til de samiske særrettene? Retten til å slenge drit om det man forakter
ved seg sjøl. Altså – akkurat den graven faller jeg ikke i, men det er mange
andre graver på veien.
Men
det var dette med de samiske særrettene. Det som forundrer meg, det jeg ikke
skjønner – og her prøver jeg å unngå en grav - er at mange enkeltpersoner,
organisasjoner, bygder, you name it som roper om urettferdighet,
forskjellsbehandling, at samer for-fordeles, de er sjøl samer, mange av dem som
roper. Opplys meg. Hvorfor hopper de ikke inn i den kassa de kaller samiske
særretter? Den som skal være så fordelaktig?
Da
går jeg tilbake til tråden – for å bruke språket fra sosiale medier. Det var
dette med kommunikasjon eller manglende sådanne. Min kommunikasjon til utenverdenen
er bloggene mine – og jeg har ikke blogget på nesten en måned. Følgelig er
denne bloggen nesten som ropet fra en fjern planet. Eller ropet fra fortiden.
Fra de nære gamle dager
Vi
var altså heime i påsken enda en av oss hadde fremmet et forslag om at vi – når
vi likevel var i Kautokeino i bryllup skulle ta noen flere dager der og følge
enkelte evenementer. De har et stappet program for hele påsken, og hva ville
være mer naturlig enn å få med seg noe av det. Selvsagt ble jeg nedstemt.
Egentlig var det ikke noen demokratisk prosess i det hele tatt, for mamma la
ned et personlig veto for hennes del om hvordan ting skulle være om hun dro.
Kjøre til Kauto i bryllup, kjøre heim dagen etter. For øvrig kunne hvem som
helst dra uten henne. Man trenger ikke stor innlevelsesevne for å skjønne
utfallet av dette. Pappa ville ikke dra om ikke mamma dro. For meg var det take
it or leave it.
Følgelig
kjørte vi torsdag før påske til Kautokeino med nødvendige bunkringsstopp både
for bilen og oss og kom dit om kvelden til ferdig middag hos Anne Kristine og
Mats, gudforeldrene mine. De vet virkelig hvordan gudforeldre skal være, slik
jeg ser det. Mette dro vi videre til Márjá dit Emma Margret allerede var
kommet. Emma Margret og Marja hadde fikset at vi alle skulle bo der. Dagen
etter dro Márjá til Soppero på isfiske-konkurranse – og da spredte rotet seg
rundt om.
Jeg
vet ikke om dette bryllupet var typisk for Kautokeino. Jeg er mektig glad både
over å bli beæret med en invitasjon samt å få oppleve dette. Bryllupsdagen
møtte vi i kirka i god tid, ikke så rart side Bete Marja-genene var i flertall.
Oldemor Bete Marja var alltid ute i god tid – meget god tid. Vi var følgelig
noen av de første som benket oss i ærverdige Kautokeino kirke. Derfra dro vi
rett til festlaget på Báktehárji der det var dekket til vel 600 personer, anslo
vi. Folk kom til ulike tider. Mat nok – og fra scenen ble det sagt at man måtte
si fra til sin servitør om man skulle ha glutenfritt. When in Rome, do as the
Romans do, så etter en bedre middag dro vi heim og sov noen timer til vi vendte
tilbake til bryllupsfesten. Det var et tips vi fikk i forkant. Jeg så at vi
ikke var de eneste som stakk av for å sove litt for så å komme tilbake
oppfrisket og oppsovet. Det pussige var at Emma Margret som har en sjelden navnekombinasjon,
der traff en gáibmi, en navnesøster. Mon jeg kommer til å møte en annen Magne
domantrener?
Det
var to dagers bryllup. Neste dag dro vi sentrum og gikk i aktuelle butikker og
besøkte Basia og Svein. Og typisk, vi
dro derfra med poser av urter. Jeg har ennå ikke glemt den bagasjen vi reiste
heim med fra Gdansk. Det klukket i tinkturer og spraket i urter. Men tollen
syntes visst det var ok.
Om
formiddagen ble Báktehárji ryddet og vasket etter første dags fest og dekt på
for neste dags sådanne.
I
den stille uka jobbet vi de to første dagene. Ev av dagene fikk vi et
tidlig-besøk mens jeg jobbet med morgenprogrammet. Alle som kjenner meg vil nok
skjønne hva som da skjedde. Jeg begynte å følge med i samtalen som gikk noen
meter unna samtidig som jeg prøvde å gjøre programmet. Det gikk ikke.
Jada,
jada. Jeg er som andre, de fleste, folk flest, mannen i gata. Nysgjerrigheten seiret
og jeg sluttet å blogge. Det ble umulig å både blogge og følge med i diverse
løgnaktige historier som gikk att og fram i huset. Da var jeg en skikkelig ráigebeallji
– en som bare lytter. Ráigebeallji ble
også brukt om folk som man mistenkte forsto samisk uten at de lot det bli
kjent. Dermed kunne de fritt lytte til det som foregikk. og siden de som pratet
regnet med at de ekstra tilstedeværende ører ikke forsto, pratet man gjerne
litt friere. Nå var nå ikke utbyttet av den tyvlyttinga så stor annet enn at
jeg fikk fastslått at jeg ikke er den eneste som spissformulerer og blåser
bagateller opp til noe vesentlig. Nå skal jeg være litt forsiktig, for ikke alt
som er bagateller for lytteren kan være bagateller for fortelleren.
I de riktig gamle dager
for
ca en måned siden dro vi til Oslo på ABR og hadde bestilt oss et luksusopplegg
hos en anbefalt akupunktør her. Første gang jeg har ligget med nåler i kroppen.
Da ser jeg bort fra å ligge på nåler. Det gikk utrolig bra selv om hertingene
mente jeg ikke klarte det. Dagen etter var viet til Smartbrain og til å
spise middag med Sigbjørn som akkurat da var i Oslo som styremedlem til Norsk
forfatterforening Om kvelden hadde vi en avtale med en annen familie som hadde
startet for et halvt år siden med noe vi skal leke oss med, og vi var
interessert i deres erfaringer. Men
dette er unntatt offentlighet som det pleide stå i enkelte brev vi mottok de
første åra vi domantrente.
P-hotel
er stedet der ting skjer. Andre etasje er et stort fellesrom med diverse
saler spredd rundt det. Her foregikk selvfølgelig ABR som er grunnen til at vi
reiste til Oslo. Fredag var fellesrommet scene for ventende som skulle på
audition på en eller annen reality-serie. Artig å observere dette. De påmeldte
satt og ventet, og noen så jeg ikke gruppet seg sammen med de andre ventende,
men satt for seg sjøl i den ytre sirkel ganske så avslappet. En eller annen for
rundt og samlet inn noe de tydeligvis skulle ha med seg samt ga dem et nummer.
En fotograf kom så og hentet dem turvis til fotografering. Han hilste på samme
innøvde måte på alle og ordet hyggelig inngikk i dette. Så vet jeg det. Når jeg
hilser på noen og de navnet sitt sier jeg hyggelig. Alt man lærer her og der.
Til slutt ble hele gruppa hentet inn til et eller annet fellesopplegg der ting
tydelig gikk ulikt for seg. Vi hørte både hvin og latter. En del senere kom en
av dem jeg antar skulle plukke ut deltakerne ut på fellesrommet der alle nå var
og leste opp tre navn. Han ba disse bli mens han takket de andre for oppmøtet
og ønsket dem velkommen igjen senere. Det ble litt, men bare litt surmulende
protester blant resten og kanskje stoppet denne surmulingen fort siden det på
fellesrommet var flere enn deres gruppe. Jeg i alle fall fulgte intenst med.
Nå vet jeg ikke om dette var TV3 som skulle ha en nytt
sjikaneserie der de symboliserer rangeringa av deltakerne ved å knytte dette
til bilder. Fuom! Bildet av samer ble brukt for å synliggjøre ”nederst på
rangstigen”. Men dyktige Ann Mari tok saken og gikk i møte med TV3 om dette. Så
vidt jeg har skjønt fikk T3 skavet av horna sine. Så man kan håpe at neste gang
de skal rangere noen lavt og trenger bilder til å synliggjøre dette, kan de
sette bilder av seg sjøl. De satte nemlig seg sjøl langt ned på rangstigen med
denne handlinga.
domantrener
PS. I boka om segner i Sogn og Fjordane leste jeg blant annet om
marmelen. Hvorfor har ingen fortalt meg om det praktiske vesenet før? Da hadde
jeg kanskje ikke surket så mye og dermed forkortet fisketurene våre på
Erikstad. Tenk om man kunne få marmelen på kroken !. Da kunne google bare gått
og lagt seg. Steller man godt med marmelen, svaret den på ALT, og da også om
slike ting google ikke har peiling på. Nå kjenner jeg et par allvitere som vet
ALT, for eksempel mer enn man sjøl vet om seg sjøl. Jeg har undret meg over
dette. Kan det være at de har fått en slags løgnaktig marmel på kroken?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar