Av mangel
på annet å gjøre tok jeg fram min andre utgivelse Jeg hadde en underlig drøm og begynte å lese den.
Da jeg
begynte å skrive om denne drømmen var det for å fortelle foreldrene mine
hvordan det hadde vært å være meg før jeg lærte å fasilitere. Det var vanskelig
og på et vis ydmykende å fortelle om slikt. Jeg antar det er samme reaksjon som
når mobbeofre tier om mobbing eller voldtektsofre gjør det. Man skammer seg på
et vis. Man jeg fant altså en måte å gjøre det på. Jeg laget fabelen om det
lukkede hus alle trodde var tomt. Men huset ble heldigvis åpnet av husåpnerne
fra et annet land, og da visste det seg at noen bodde der. Huset var ikke tomt.
Han som bodde i det huset kunne mens det var lukket høre og se dem som var
utenfor, og han kunne ikke skjønne hvorfor de ikke hørte og så ham selv om han
banket og ropte. Han skjønte heller ikke hvordan de hadde kommet seg ut.
Da ham
som bodde der kom utfor huset, viste seg at han var vill. Han fant ikke
fram. Så begynte hans ferd i verden i møte med både de som ville legge
kjelker i veien for ham, de som syntes han var en masete pest og plage – og de
som gjorde det de kunne for å hjelpe ham.
Han som
hadde vært lukket inne i huset, ble kalte jeg Kartarbeideren for han arbeidet
med å utvikle kart han kunne orientere seg etter. I ulike settinger møter han
Gullsnormannen som egentlig skulle hjelpe ham, men som synes Kartarbeideren var
brysom og kravstor og forstyrret ham i hans arbeide med å flislegge
kontorgulvet med gull. Hullisten er en annen type som vurderer folk etter om de
putter runde kuler i runde hull og kuber i firkantige sådanne. Men
Kartarbeideren havner også hos Den gamle mannen i det opplyste huset. Det er
der han lærer å utvikle sine. Blir ting for vanskelig for Kartarbeideren,
kommer låsesmedene. De låser opp de dører for eksempel Gullsnormannen låser
igjen.
Da jeg
var ferdig å fortelle syntes jeg fabelen ikke var ferdig. Jeg hadde møtt mangt på livsveien, ting jeg
tidligere ikke hadde kunne av forståelige grunner fortelle om. Nå fikk dette etter hvert plass i fabelen. Etter hvert. Jeg skrev alle mine erfaringer
inn i fabelen. Fabiliserte ting kan man si. Mitt livs erfaringer fikk navn. Men først skrev jeg som nevnt inn i fabelen
alt det fantastiske som skjedde i livet, selv om vi i august 2005, da fabelen
startet, fikk brev vi gruet oss for å åpne.
I denne
serien er det faktisk tre bøker. Den første er Kartabeiderens viderverdigheter.
Den andre er om Husjenta, hun som bodde i et hus man trodde var tomt, men som
en energisk ungjente insisterte på at man måtte få åpnet. Husjenta slipper ut,
og også hun drar ut i verden med sine forutsetninger. Hun er ikke vill, men har
andre ting som hindrer henne.
Den
tredje boka er viet emnet om hus som har vært åpne, men som plutselig lukker
seg om den som bor der.
Da jeg
leste disse bøkene, fikk jeg nesten sjokk. Hadde jeg virkelig skrevet dette?
Ikke ordene, mener jeg men laget den settinga om hva kartarbeideren og
Husjenta opplevde.
Så kommer
jeg til mitt sjokk, mitt spørsmålstegn, mitt alt. Etter triologien om
Kartabeideren skrev jeg tre novellesamlinger og en barnebok. Den siste kom ut i
2012. Siste ganger jeg skrev noe kreativt var de to rundene da Greg på Family
Hope ga meg som program å skrive historie til enkelte deler av
olfactory-programmet. Siste gang tror jeg var i 2014Deretter aner jeg ikke hva
jeg skal skrive om og den kreativiteten jeg møter i mine utgivelser – hvor i
all verden er det blitt av den?
I sin tid
tok vi en hjernetest hos nevropsykolog Oddrun Flatabø uten å fortelle noe om
oss og meg. I testen beskrev hun en voldsom kreativitet. Det var ikke uventet,
men hvor er denne kreativiteten i dag? Kan man bruke opp slikt. Hvis ja, nifst.
Kan man hvis man har et aktivt språksenter bruke opp språket? Nei, selvsagt
ikke. I dag sier man det Glenn Doman sa: Hjernene vokser ved bruk. Altså skulle
den kreative delen av meg ha vokst. Men hvor er den? Er det giddaløyse av meg?
domantrener
Senere leste jeg Huset i
mørkret av Tarjei Vesaas. Vesaas fabiliserer krigen 1940-45 og hvordan de
enkelte grupper forholder seg til de uinviterte gjestene av den gang. Jeg vet
ikke om fablisere er et norsk ord, men jeg bruker det. Det er dekkende. Vesaas
hadde fablisert krigen… Jeg fabliserte hjerneskade.
Etter at jeg ble ferdig med denne
bloggen, prøvde jeg å skrive noe, hva som helst, som kunne gi meg omså en liten
smak av den følelsen det er å skape noe kreativt. Det gikk ikke.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar