mandag 11. februar 2019

Gratulerer med morsdagen - som bør bli en solidaritetsdag med Jordklodens mødre

Denne bloggen startet i mitt hode i går, morsdagen. Som alle andre jeg kunne se på facebook, ville også jeg litt offentlig hedre verdens beste mor. Men hvordan å gjøre det? Skulle jeg lage et rimdikt, skrive noe, finne et bilde etc? Etter at jeg fikk i-phone ble det så lettvint å google mens man satt og funderte. Trengte ikke til en maskin mer, og jeg ble en googler. Derfor var det naturlig for meg å google litt før jeg postet på facebook en sak til verdens beste mor. Et søk på mor ga flere treff, men da jeg søkte på mødre, kom en annen type treff opp. Jeg ble sittende og bla og lese. Deretter visste jeg hvordan mitt facebook-innlegg på morsdagen måtte bli. På facebook møter jeg de vellykkede, flinke, velforsørgende, beskyttende, sosialt sikre, økonomisk sikre mødre. Det er våre facebook-mødre som man hyller, og det er flott. Også disse mødrene fortjener en hyllest fra sine barn.

Men så var det alt det andre jeg traff på under googling i går. Mødre som må eller vil velge bort noen av sine barn mens de er i mors liv. Jeg tar ikke stilling til det etiske her. Jeg bare konstanterer at dette er mødre. Så har man mødre som bevisst skader sine barn, gjerne for den oppmerksomheten man da får som den gode mor som ivaretar et sykt barn. De fremstår gjerne som super-mødre. De er gjerne velutdannet. Informasjon fra bildeboka Dragen av Gro Dahle. På et sykehus i London satte man med politiets tillatelse opp overvåkningskameraer på barnerom. Overvåkninga ble gjort 24/7 av politiet. Og man fant for eksempel mødre som forgiftet sine babyer med salt. Man fikk syndromet Munchausens Syndrom By Proxy.

Man er liksom inne på en linje om at incest foretas av fedre. Det foretas også av mødre. Mødre voldtar sine sønner. Veileder Raymond Lønberg forteller om et overgrep som har foregått i mange år. Mødre er liksom fredet fra mistanke.

Så er det trellkvinnens barn. Barn av vellykkede mødre som skilles fra sine barn frivillig for den gode sak.

Selvsagt, som jeg nevnte innledningsvis er dette ikke standard, men selv om det ikke er standard, er det ting som går inn i pakken mødre. Selvsagt traff jeg på fenomenet mødre som tok med seg sine barn i farefull flukt fra krig og elendighet. Mødre som var løvinner – Så har man mødre som ble fratatt sine barn som et ledd i nasjonens minoritetspolitikk. Fra 1953 antar man at ca 400 barn av tatere ble tatt fra foreldrene og plassert i barnehjem. Mødre som mistet sine barn. Mødre som så ble tvangssterilisert. For samer og inuitter var det vel ikke etnisk rensing, men mer et forsøk på heve standarden ved å plassere barn i barnehjem og fosterhjem. Man skulle læres opp til noe bedre.
– og at barn oppdratt av lesbiske mødre var mer velbalanserte og flinke enn gjennomsnittet.

Dette emnet er så omfattende at en blogg ikke er noe annet enn en gang på toppene av de største isfjellene.

Her må jeg sette punktum. Jeg skal ri. Men i morgen fortsetter jeg med en sak jeg ikke visste noe om.

domantrener

Følgelig, etter den runden på google, måtte bursdagshilsenen til mamma bli slik:

Gratulere med morsdagen, mamma. Du er en av de heldige mødre.
Du har fått de barn du ønsket det.
Du har aldri trengt å vurdere å avkorte noen.
Du har heller ikke måttet oppleve at livet har avkortet noe. Du har fått beholde dine barn hos deg hele tida. Du har fått mulighet til å gi dem et godt hjem, stabile levekår, sosial sikkerhet, utdanning.
Du har fått gi dine barn en oppvekst i rammer med solide verdisett.
Du har aldri måttet oppleve at noen utenfra ville prøve å omplassere dine barn fordi verdisettet ikke var det offentlig gjeldene.
Du har fått gi dine barn stedlig kulturell ballast.
Du har aldri måttet ta dine barn og rømme til fjerne kulturer.
Gratulerer med dagen, mamma. I settinga Jordklodens mødre er du blant dem som har trukket vinnerloddet.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar