mandag 6. september 2010

Diagnoser

Rapport.

Jeg er nyss kommet tilbake etter et langt observasjonsbesøk i Finland. Jeg tilbrakte nesten 7 timer der i bil gjennom Nord-Finland, og jeg foretok ett stopp. Rapporten bygger på mine nøyaktige observasjoner.

Jeg kunne se at Finland hadde trær, om enn små, og vann og elver. Hva jeg derimot ikke så, var fosser, og følgelig vet jeg at Finland ikke har elektrisitet. Det må sies å trekke ned. Veiene var av rimelig bra standard, faste og rette. Jeg må dog understreke den sløsinga det er med offentlige midler å markere med skilt knapp sving der det knapt nok var noen sving. Jeg registrerer at man i Finland har liten evne til og kompetanse i veiskilting. Dette, sammenholdt med manglende elektrisitet gir et bilde av retardasjon. Heller ikke hadde man tunneler, noe som er en livsnødvendighet for god kommunikasjon. Bildet av Finland forsterkes ytterligere ved at ingen ferjer fantes for behagelig frakt over de fjordene som heller ikke fantes.

Jeg observerte atskillige mangler i Finland, og ved det tilfellet der jeg forlot bilen, observerte jeg en kommunikasjon som ikke er godkjent. Jeg har nemlig en liste over godkjente kommunikasjonsformer, og den kommunikasjonen Finland har, står ikke på min liste selv om finlenderne insisterer på at den er reell.. De bablet i vei med uforståelige lyder, noe jeg ikke kan akseptere som grunnlag for mental kapasitet. Min konklusjon må bli at Finland er mentalt retardert.

Ikke på noe vis kan jeg si at jeg har sett det finlendere hevder å ha sett, så som sådan må jeg bare konkludere med at vi er uenige. Jeg har observert det jeg har observert, og mine konklusjoner bygger på dette. Eventuelle argument fra Finland er partsinnlegg og som sådan ikke nøytrale observasjoner.

Ved neste rapport vil jeg spesielt observere hvorvidt Finland har maktet å etablere fossefall, fjell og fjorder og hvorvidt deres manglende evne til kommunikasjon har bedret seg.

3 kommentarer:

  1. Ha ha! Jag bävar för din diagnos av Gotland… :-)

    SvarSlett
  2. Ha-ha-ha! REgner med at det er veien til Kilpisjärvi du beskriver. Lenge siden jeg har ledd så godt.
    Kan du tenke deg alle de turene jeg tok den veien til voksen alder .... minst 2 turer pr. år fra Kiruna via Karesuando. Fins bare ett ord for den strekninga .......BOOOOORING.
    Skulle hatt dine gode kommentarer da.
    Ha en strålende kveld.

    SvarSlett
  3. Tusen takk. Andre del følger i dag.

    SvarSlett