Det gjør
ikke noe at Gardermoen er lammet av streiken til den nikkende LO-leder. Det hadde
vært verre om Evenes var lammet og vi ikke hadde kommet oss derfra i henhold
til plan. Om vi venter her i Oslo blir det alltid en løsning – det være seg
hotell eller et annet fly videre. Om vi hadde vært stuck på Evenes ville det i
verste fall bli plan «snu heim» og jeg er mentalt forberedt på å reise. Derfor
sitter jeg med DEN følelsen her på Gardermoen, forsinket på tur til Danmark og
Family Hope Center. Vi er selvsagt booket om til kveldsflyet. På Kastrup venter
leiebilen. Hvis sjåføren ikke er trett, kjører vi til Svendborg i natt.
Alternativt finner vi oss en moderne berghaller og overnatter der før vi
grytidlig i morgen kjører til Svendborg.
Vi skal
spise nå, og jeg er litt irritert på mamma og pappa som bryter med tradisjonen
å spise kjøttekaker i brunsaus her. Vel, i alle fall pappa. Vi to har alltid
spist kjøttkaker, men denne gangen gjør han som mamma og tar noe annet. Et fat
kjøttkaker står foran meg. Bon apetite.
Mange og
lange dager senere.
Vi hører den
verste stormen i manns minne har herjet i Markebygda mens vi har hatt det
forholdsvis rolig hva været angår her i Svendborg. Det er nok både – og å
oppleve den verste stormen ni manns minne, noe fester seg, og man må bare tenke
at liv ikke har gått tapt.
Det var
faktisk litt uvær fra Oslo til Kastrup uten at det kan sammenlignes vil jeg
tro. Flyet ristet på seg under landing og faktisk på bakken skaket det ennå.
Pappa bemerket at neste gang burde flyveren lande og ikke en annen av
besetninga. Det var surt på Kastrup. Surt vær, sein kveld og dautrøtt er ingen god komposisjon – og
slik så vi kanskje ut da vi slepte oss til Hertz-skranken for å hente ut
bestilt leiebil. Det er en konklusjon jeg trekker av oppførselen til
hertz-ansatte. De hentet bilen på parkeringsplassen, stuet inn bagasjen og
stilte inn medfølgende GPS til Svendborg Hotel og ga oss et startpuff ut i
uværet i retning Fyn. Det ville ta et par timer etter deres vurdering, men å
kjøre i fremmed område i natt og uvær er ikke noe som gjør at man trør på
gassen, antar jeg. Vær forsiktig med broen, var det siste hertz-ansatte sa før
de sendte oss av gårde.
Bilen hadde
altså egen GPS, så vi pakket ikke ut vår gamle, trofaste reisefølge på Kastrup.
Jeg savnet faktisk vår egen frøken GPS med sine klare anvisninger. Denne nye
var språkløs med unntak av pip’er hvis noe skulle skje. I så måtte kjente jeg
meg igjen. Jeg pip-er også der det er nødvendig.
Nå har jeg
jo et arkiv oppi der for ulike hendelser. Noen arkiv er gamle, nedstøvete og
lukkede og er arkiv jeg ikke orker åpne. Noen arkiv er gamle, men stadig i
funksjon for arkivering for nytt materiale. Atter andre er ganske nye arkiv. Et
av de nye arkiva er leiebiler. Nå har vi leid en del biler de siste åra og har
stort sett lik erfaring både av bil og service. Stort sett god erfaring. Hertz
Kastrup plasserte seg i arkivet som noe man husker med glede. Bunnen er Avis på
Sola i 2011. Januar mener jeg å huske det var, og de hadde hatt noe så
skjeldent som et kraftig snøfall da vi kom dit for å kvittere ut bilen, fikk nøkler
og beskjed om at den sto på plass x. Vi sleit oss fram til plass nr. x. Ingen
bil som vi kom oss inn i der. Vi ringte faktisk inn til Avis Sola og sa det.
Joda, det var feil, sa hun i telefonen i et tonefall som antydet at det var vår
feil. Vi fikk et nytt sted oppgitt der leiebilen vår sto og slet oss dit i
blåsten. Same procedure hva ikke komme seg inn i bilen som sto der angikk, og
same procedure med telefon inn til Avis Sola. Same procedure med følelsen av at
vi var noen uvitende, usiviliserte tosker som ikke fant bilen. Men denne
gangen, etter en skarp melding fra oss om at vi kom inn for å kansellere
avtalen og eventuelt gjøre avtale med et annet leiebilfirma, fikk vi vite at
noen skulle komme ut, hvilket noen gjorde etter lange venteminutter. En person
i kjeledress dukket opp og hentet oss ut av ly inne i den delen av parkhuset med
tak og veivet i retning av en snøhaug i utendørsparkeringsplassen. Det lille
han sa var på et språk ingen av oss fire forsto, og så veivet han videre. Vi
prøvde oss på snøhaugen som hadde bils form - og joda, denne bilen kom vi inn i
etter å ha kostet den fram. Jeg vet ikke om vi sendte en evaluering til Avis
etter dette. Det er jo in med evalueringer med alt mulig fordi alt mulig vil
forbedre seg. Men etter dette skiftet vi
til Hertz.
Broen til
Fyn gikk greit, og mens vi kjørte der i nattemørket grov jeg litt i et annet
arkiv. Det arkivet som ble oprrettet da vi begynte domantrening. Dette er et
arkiv som alltid er åpen. Man rekker ikke å lukke det fra gang til gang. I så
måte er jeg som hun som plutselig fikk penger mellom fingrene eller rettere
sagt i lommeboka og gikk ut for å handle. Hun gikk fra butikk til butikk med
lommeboka i handa da hun anså det ikke var tid til å plassere den i for
eksempel veska, kåpelomma – hva vet jeg. Sannsynligvis er dette en
vandrehistorie, men som mange andre
vandrehistorier knyttes den til kjent geografi og kjent person. Slik er det med
dette arkivet. Jeg går på en måte med det åpent i hodet, klar til å hente noe
ut eller putte noe inn der.
Vi hadde
oppmøte på Family Hope 8.30 dagen etter,
men vi hadde varslet dem om at vi kom seint i løpet av natta og følte oss sikre
på at teamet på Family Hope da ville gjøre det de kunne for å flytte oss til et
litt senere tidspunkt på dagen. De er slik. Veldig smidig og ok. Det hadde de
faktisk også gjort. Vi skulle møte 14.30 fikk vi vite. Da vi kom dit til den
tida og hadde sunket godt ned i stolene – vel, vi kom dit for avtalt tid, noe
annet ville være umulig når Bete-Marja-mamma var i følget. Så kom alle ansatte
på FHC på venterommet der to skift familier satt: de som var ferdige for dagen
og de påtroppende sådanne. Matthew Newell ba om ordet og sa de ønsket denne
gangen å hedre en person som iherdig hadde jobbet og fremdeles jobbet iherdig
med sin utvikling. Da han sa at vedkommende hadde brutt ut av fengselet og
blant annet hadde gitt ut flere bøker, skjønte jeg at det var meg.
Tatt på
senga og rørt. Ikke så mye av det flotte armbåndsuret jeg fikk med masse
tilleggsfunksjoner som av dette med anerkjennelse. Å være intensiv hjernetrener
er et ensomt yrke. Man har langt til kolleger og følgelig langt til den som
forstår hva arbeidet innebærer på den måten bare en yrkesgruppe med felles erfaring
kan. Slik blir det et ensomt yrke uten de store tilbakemeldinger eller anerkjennelser for ens arbeid. Derfor
gjorde dette så inn i hampen godt.
domantrener
Vi kjører
til Købernhavn om noen strakser, så jeg setter et ikke avsluttende punktum her.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar