onsdag 17. juni 2015

Boking. QXYZ.



Denne bloggen har i alle fall en fortsettelse til forskjell fra de andre to som ikke hadde noen begynnelse. Denne skal for eksempel hake seg fast i forrige blogg om de brødrene jettekongens datter og kong Fjales datter hadde. Dere husker de var ikke helt klevet beint og følgelig ville de bestemme over deres søstres liv. Nå har det jo gått en del generasjoner siden Solsønnen seilte fra vågen med jettekongens datter og de fikk tre sønnene som blant annet oppfant bruk av skiene. Etter sin død ble disse utmerkede guttene satt opp på himmelen. Der kan man se dem som stjernebilder. Gállabártnit/Orions belte. Men også i dag er det utmerkede gutter.

Det har vært et år i jubileenes tegn. Jeg har tatt en opptelling og funnet ut at jeg har vært i fire bryllup om jeg teller 12 måneder tilbake og jeg hadde kunnet vært i det femte sådanne om jeg ikke skulle reise til Bulgaria. Hvis jeg tenker meg en nord-sør linje ligger Kautokeino lengst nord og Balestrand lengst sør. Jeg kunne tenke meg disse linjene forlenget litt og ber om å bli invitert i bryllup i for eksempel Nordkapp, Kirkenes, Vardø etc og Sørlandet eller for eksempel rundt Oslofjorden. Dette er som de byer pappa samler på. Det blir en mani om man ikke klarer dekke hele linja. Pappa gikk nesten opp fistel da vi kunne besøke Ærøysund i Danmark. Da fikk han inn by med Æ på lista si og mangler nå bare en X. Jeg ble jo selvsagt grepet av dillaen og gikk gjennom mine byer. Jeg mangler fanden gale meg hele 4 bokstaver Q, X, Y, Z. Kunne noen påse at jeg kom til slike byer?

Som jeg sa har de siste tolv månedene vært et jubileumsår. For eksemel har bibliotekarene feiret år så det dundret. Her i skogen ble pappa 70 år med dertil hørende festivas og gaver selv om han ikke ville ha det. Gaver, mener jeg.  Festivasen derimot var ønsket. Men når så er sagt observerte jeg ikke annet enn at han ble glad for alle gavene uansett hva han hadde proklamert på forhånd.  Sigbjørn, Emma Margret og jeg har spleiset på felles gave til mamma og papap sine 70-årsdager: en ferietur et eller annet sted. I skrivende stund skjønner jeg ikke hvordan de skal få avviklet den gaven. Først skulle det være en tur til Kenya og Uganda for å besøke gamle tomter fra deres fredskorpstid der. Men ingen av dem hadde lyst til det. De mente det ville bli bare en skuffelse. Begge disse land har gjennomgått store – og delvis negative – forandringer siden pappa kjørte på måfå ut i bushens landsbyer med scooteren sin – noe som ikke var anbefalt. Men det gikk tydeligvis bra.  Nå er nå pappa typen som uten videre kan gjøre ikke-anbefalte ting, eller la oss si; ikke-A4-ting, så det forundret meg ikke. Mye vann har også rent i Uganda siden mamma helt utilsiktet fikk den store ære å svømme sammen med diktatoren Idi Amin. Men også det gikk tydeligvis bra.
Den neste jubilerende bibliotekaren var Harstads mangeårige biblioteksjef. Hun ble 80, noe man ikke skulle tro. Hun tar ennå vakter på biblioteket.
I dag forskes det på helse og på hva som gir helsegevinster. Mon noen har forsket på sammenhengen mellom bibliotek og helse - at det gir god helse å holde på med bøker? Det kan sammenlignes med jording. Det gir god helse å holde på med jord og få jordas ioner i seg. I dag selger man jordingslaken, en finurlig sak der lakenet er koblet mot jord.  Kanskje man i fremtiden får boking-lakener der lakenet finurlig er koblet mot bøker. I så tilfelle skal jeg selge boksamlingen her i huset. Hva gjør man ikke for god helse og godt formål. Nå er jeg litt usikker på boklageret til Skániid girjie. Dette er jo bøker uberørt av menneskehender. Jeg vet ikke om slike bøker duger til boking.  Kanskje er det nettopp det at bøkene har vandret mellom mange hender og samlet og utvekslet energi som gjør dem duganes til boking. Dette aspektet må også med i forskinga om boking.
Boking kommer til å bli den nye trenden. Alternativ behandling og boking er ord man stadig vil støte på.
Denne bloggen halter litt utenom kriteriene for en god skoleoppgave, men så har jeg heller ikke på skolen lært å strukturere skriftlig arbeid.
Men siden den allerede halter, lar jeg den halte mot slutt uten noen god avslutning.

domantrener



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar