Heller ikke denne bloggen begynner her.
Hvorfor skal alt man skriver ha en begynnelse?
Vi var altså kommet til Gardermoen
fredag for en uke siden og hadde stablet oss inn i leiebilen og programmert
frøken GPS til å lede oss til Midnes hotell i Balestrand. Her må jeg skyte inn at pappa og jeg ga en god
dag i frøken GPS. Balestrand skulle man da lett finne fram til. Dermed havnet
frøken GPS i baksetet og ble et yndet leketøy for fru GPS som allerede satt der
med sine kart og lupe. Det ble et samarbeid som etter hvert ble ganske
enerverende. Fru GPS fiklet på naboen og forsynte forsetet med detaljert
informasjon vi egentlig ikke ønsket – som for eksempel å melde meter for meter
høyden over havet der vi spurtet oppover Hemsedal. OK. Veiens topp er på 1155
meter.
Tilbake til Gardermoen. Frøken GPS
meldte at vi skulle til Kong Beles veg på Balestrand. Nå har jo ikke jeg pugget
den norske kongerekka, men litt har jeg da revet med meg fra her og der, og
kong Bele hadde jeg aldri hørt om. Det ble kamerat Google som hjalp meg her. I
1913 reiste keiser Wilhelm II av Tyskland to gigantstatuer i Sogn. Den ene på
Balestrand av kong Bele og den andre på Vangsnes av Fridtjof den frøkne. Den på
Vangsnes kunne vi beundre fra frokostrommet der den tronte tvers over fjorden.
Endelig har jeg - takket være Fridtjof
den frøkne – fått forklaring på noe jeg har forundret meg over. Det er dette
med mannsmot og djervhet og ekte mannfolk. På facebook så jeg for en stund
siden en mann stolt si at han hadde kjøpt kjøttrullpresse på Trastadprodukter.
Hvorpå en annen kjapt repliserte at HAN hadde laget kjøttrullpressa sjøl. Ekte
mannfolk gjorde nemlig det. Enhver får dømme om hvem av disse to som viste
mannsmot.Saken er den at jeg har sett at såkalt myke mennesker er mye mer djerv
enn ekte mannfolk (les: alfahanner). Er dette fordi djerv = frøkne? At djerv og
feminin er synonymer?
Nå er man jo vant til at tyskere ferdes
her til lands i ulike ærender, men det er første gangen jeg har hørt dem reise
statuer noen steder her til lands. Naturlig nok begynte jeg å lure på hvorfor
denne tyskeren fant å ville reise de to statuene i Sogn.
Joda, han var norgesvenn og alt det
der, Keiser Wilhelm, men hvem er nå ikke det, særlig i disse dager med Schengen. Men hvor hentet han inspirasjonen til de to
statuene i 1913?
Joda, han må ha lest Fridtjofs saga skrevet
av den svenske nasjonalskalden Esiaias Tegner i 1825. Denne ble en kioskvelter
på denne tida og ble oversatt til mange språk. De nasjonalromantiske
strømminger herjet. Og man beundret de germanske vikinghelter.
Og hvor hentet så Esaias Tegner
inspirasjonen til dette nasjonalpoetiske verket sitt? Jo, fra et islandsk
sagaskrift fra ca. 1300 som forteller om Fridtjof den frøkne som ville gifte
seg med Ingebjørg, datter av kong Bele.
Jaha, ja. Der er vi tilbake til kong
Bele, han med Kong Beles veg.
Han hadde to sønner, Helge og Halvdan,
og datteren Ingebjørg som Fridtjof den frøkne beilet til. Her begynner sagaen å
ligne litt, men bare litt, på sagaen om samefolkets opprinnelse. Nå er det lett
for meg å se likhetspunkter til samer. Dere vet, vi er jo etterkommere av
Solens sønn og Jettekongens datter. Sagaen sier at Solens sønn seilte i uendelige
tider til jettenes land Vagen, Lofoten, tror vi for å fri til jettekongens
datter. Dette gikk fort og greit, men brødrene hennes som ikke var heime da de
giftet seg, og i en fyk og fei la de etter dem for å få søsteren tilbake. Noe
de ikke klarte, for luringen av en søster hadde noen knep i sjalet sitt.
Så også på Balestrand. Kong Beles
sønner var mot denne frøkne som beilet til deres søster. De hadde sett henne ut
som olje på opprørt hav – det vil si – hun skulle ekte eldgamle kong Ring på
Ringerike som stadig truet sogningene med sin hær. Slik regnet brødrene med å
få fred for hans hærmakt. Så ble Fridtjof den frøkne lurt av sted til Orknøyene
under påskudd om at han skulle kreve inn skatt der. Imens påså brødrene at
søsteren ble gift med kong Ring. (Enda en konge man må legge til i kongerekka
og apropos var dette før Harald Hårfagre samlet det daværene såkalte Norge til
et rike?) Men ting endte godt for den frøkne og kongsdatteren. Men ikke så bra
for brødrene hennes.
Jeg antar mange andre folk krever
retten til å være Solens etterkommere. Solen har nok etterkommere både her og
der på kloden. Han ferdes jo overalt,
den samme Solen. I samisk tradisjon er vi Solens barn. De andre er Månens barn.
I det spesielle Balestrand der
saga-historien lå nær opp i dagen og arkitekturen også var litt saga-isk, var
vi altså i bryllup til Solens sønn og Månens datter. Arnstein og Kristina
giftet seg.
domantrener
PS. Visste dere at brusen Asina i sin
tid ble produsert på Balestrand.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar