«Dette er ikke gruppearbeid. Det er
teamwork» er det nye sloganet i denne familien. Det er faktisk, må jeg
innrømme, en veldig instruktiv forklaring til hvordan å dra lasset sammen. Hvem
har ikke, selv jeg med min grunn-og videregående utdanning – et bilde av
gruppearbeid. Jeg vet ikke om det er en allmenngyldig oppfatning – men siden
bloggen skrives av meg, er det en blogg- gyldig oppfatning. I
gruppearbeid setter man sammen en gruppe – gjerne elever – som skal løse en
oppgave eller gjøre et prosjekt. Dette er en unik pedagogisk mulighet til
å få fram alles kunnskap og innsats og lære elever å dra lasset sammen. Dette
antar jeg er det pedagogiske prinsippet bak. Sikkert fungerer det slik i blant.
I blant. Jeg vil påstå at det oftest fungerer slik at den mest
ansvarsbevisste drar lasset og prøver å dra med seg resten av gjengen som
delvis ser dette som en kjærkommen avveksling fra lærermas. Delvis som en
mulighet til å slappe av og få andre til å jobbe fram et felles resultat man så
i sluttfasen, evalueringa, kan være med å få kreditt for.
Hva lærer man så av gruppearbeid?
Tja, jeg vil tro at den som tar ansvaret for å få dette i land, lærer at
seinere i livet skal man fan være forsiktig med hvem man går i gruppe med. De
andre lærer, tja, hva lærer de andre egentlig? Kanskje at man kan komme et steg
oppover ved å få andre til å jobbe for det som skal bli felles resultat.
Teamarbeid har jeg hatt den glede å
observere en del av. For eksempel fungerer gjengen på Family Hope Center som et
team. Alle har sin tauende som man trekker i for felles resultat. Alle trekker.
Jeg tror den som ikke trekker i sin tauende, ikke blir lenge i det teamet, mens
man i gruppearbeid kan bolse seg gjennom alt mens en eller to stakkarer drar i
tauenden og prøver å dra de andre med seg.
Saken er at her i huset også er et
flott teamarbeid. Mamma og pappa er flinke til å trekke i hver sin tauende for
felles resultat. Jeg har ikke lagt merke til det før, antagelig fordi jeg er så
vant den situasjonen. Men nå er saken den at for en stund siden ble det nye
pedagogiske slogan i dette huset at vi er et team, ikke et
gruppearbeidssituasjon. Det var jeg som blir assimilert inn i systemet. Jeg har
min tauende å dra i felles sak. Jeg lærer etter hvert.
Et tredje element er brainstorming.
Der føler jeg meg i mitt ess. Den sorten fellesarbeid krever egentlig null og
nix av meg. Det bare kommer.
Teamarbeid er hard læring selv om
jeg synes jeg alltid gjør mitt beste. Vel, de andre krediterer meg for å alltid
gjøre mitt beste. Men i den senere tid har jeg lært å se forskjellen på å alltid
gjøre sitt beste kontra å gjøre min del i et team. Jeg liker det siste.
domantrener
PS! Her i huset er det å lytte på
lydbøker felles aktivitet. Det gjør vi sammen. Å lese derimot er rimelig nok
ganske individuelt. For eksempel leser pappa og jeg aviser sammen
og diskuterer det vi leser. Jeg må bli flinkere, tror jeg, i å være uenig i
ting som jeg egentlig bare er litt uenig i. Hver for oss leser vi bøker. En bok
alle tre har lest er Stenersens Vrinsk i ny og ne. Den
forfatteren er blant alle andre talenter språkets mester og en fryd å lese også
for språkets skyld.
Enda en PS! Jeg elsker programmet
basseng jeg fikk siste gang på FHC. Vi drar en gang i uka til Ramsund og har en
time i oppvarmet basseng. Luksus, luksus.
Et annet program fra FHC er verre å
få i drift. Yoga. Jeg antar programmet er gitt på bakgrunn av at man i
Philadelphia har stor tetthet på også yogainstruktører som kan komme heim og
instruere. Men artig hadde det vært å prøve det.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar