mandag 21. mai 2012

En luftig sak.

I dag skal jeg blogge etter en metode jeg har hørt om. Man vet ikke hva man skal skrive, men tar man penn i hand og begynner, kommer ting av seg sjøl. Det vil si; hjernen begynner å rydde og lete fram ting. Dette er en test på om den metoden funker for meg. Den skal også gjelde muntlig tale. Man vet ikke hva man skal si, men man begynner, og det er litt rotete i begynnelsen mens hjernen jobber med å strukturere og systematisere det som skal ut. Hvis man i en situasjon som jeg nå, med penn i hand og uten å vite hva å skrive om, kan man enten gi opp eller bare fortsette.
Jeg fortsetter.
Hvorfor i all verden er den assosiasjonen som nå kom Tårstaddagen? Jeg liker med på Tårstaddagen, er fan av det. Det er god luft der. God luft er vesentlig. Da vi tidligere kom på Domaninstituttet, pleide vi første dag stoppe innafor porten og dra etter pusten; domanluft. God luft er det også på Coop Evenskjer. Jeg var veldig spent på om den nye butikken - om den gode lufta fulgte med – og det gjorde den. Vi var innom der noen dager etter åpninga. Så luft kan man altså flytte med seg. Eller er det slik at lufta følger med mennesker og ting, som en nisse på lasset. Og en annen vinkel, o, man har vanlig luft, hvordan forbedrer man den? Luftforbedrer, finnes det? Og disse luftrenserne? Hva gjør de egentlig foruten å forurense lufta?

Andre steder er lufta tung og trykkende og man må skynde seg vekk derfra. Heldigvis er slike steder svært sjeldne, i alle fall etter min erfaring. Men nå har jeg jo dessverre ikke kunnet skaffe meg erfaringer fra steder som kanskje har ekstremt tung luft. Pressluft er det i alle fall ikke og heller ikke trykkluft. Men det motsatte av trykkluft er luftig, og luftig er det heller ikke slike steder.

Og apropos luft; I natt er det trykktank igjen, og der er det spesiell luft, kan man trygt si. Pappa sier han puster så lett og sover så godt der. Jeg gjør det ikke. Handa på hjertet, og jeg mistenker ham for å prøve å motivere meg til å like trykktanken. Bortkastet og dødfødt om det er planen hans. Jeg liker ikke trykktanken. Jeg liker senga mi. Trykktanken er en dyd av nødvendighet om det skal være noe.

Men der setter jeg punktum.

domantrener


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar