mandag 9. juni 2014

Å slikke skosåler samt sunn sjel i sunt legeme



Nylig har man opplevd at man på offisielt norsk politisk høgt hold valgte å slikke kinesernes fotsåler i stedet for å ta i mot fredsprisvinner Dalai Lama på en verdig måte. Heldigvis hadde sametingspresident Aili Keskitalo både politisk folkevett og politisk mot og tok i mot Dalai Lama profesjonelt og verdig.

Nå har man avviklet en fotballkamp mellom Norge-Russland der norske homofile ville entre tribunene med deres regnbueflagg, men fotballforbundet nektet. De var nemlig opptatt av å slikke Putins og Russlands fotsåler. Heldigvis hadde man der også en Aili Keskitalo. En byråd grep inn og viste til at man i Norge har ytringsfrihet. De akutte politiske utfordringer i Europa i dag ligger langs grensen til Russland, men man kan kanskje ikke forvente at Fotballforbundet skulle være med på å markere etiske grenser. De skal jo løpe etter ballen.

Og nå skal stakkars Brasil, som riktignok har en raskt voksende  økonomi, men også en raskt voksende fattigdom, arrangere fotball VM 2014. Så leste jeg at det internasjonale forballforbundet er misfornøyd med arrangementslandets forberedelser. Ting gikk både for seint og for lite elegant. Byen Rio må selvsagt tilpasse seg krava, og ca 50 000 fattige tvangsflyttes for å gi plass til arrangementet. Det protesteres for døve ører.  Men dette er ingenting mot det som venter i 2016 når Brasil skal arrangere sommer-OL. Gutta i IOC er allerede begynt å bli nervøse og har jammen sendt egne eksperter for å få fart i sakene, eller vel, ansetter eksperter for å piske. Nå er det uklart hvem som skal betale disse ekspertene, vel, egentlig er det vel ikke uklart, for IOC vil ha mest mulig uttelling av arragementa, og det er ikke idrettsprestasjoner det her er snakk om. Rios tøffe ordfører sier IOC stiller for mange krav. Han regner med at IOC kommer til å surke hele veien, for han er ikke innstilt på å yte mer enn høyst nødvendig for få arrangementet i havn.
Her er en som ikke slikker skosåler.

Så leser man samtidig at Davos, Munchen, Stockholm og Krakow har hoppet av IOC-karusellen mens farta ennå ikke er så stor. Man kan komme helskinnet fra et hopp. De har altså trukket sine søknader til vinter-OL - 2022. Høvelig for dem her på berget som slikker tunga sår og rød for å få den samme vinter-OL.
Akkurat nå kommer jeg på at jeg ikke vet om IOC har lyktes med å få det norske kongehuset med som gissel eller gallionsfigur, alt etter som man ser det. De prøver nemlig det, luringene. Sist jeg visste noe hadde Kongen sagt nei. I 1940 sa også vår daværende konge nei, og nasjonen fulgte ham. Så gjenstår det å se hva som nå skjer.

Idretten profilerer seg som en sunn sjel i et sunt legeme, men for meg synes mye av den å være en usunn sjel i et antagelig sunt legeme.

Nå må jeg understreke at det ikke gjelder idrett på det nivået man ikke ser på TV. Her stabler ingen gullklosetter under rompa på lederne. Idrettsutøvernes selger lodd og driver arrangement. I alle fall var det slik før, i alle fall i de to åra jeg ble klubbmester på ski i Fjell Skilag. (Ha, ha  det visste dere ikke, hva?) Jo da, to år på rad, og i en eksklusiv tilpasset løype gikk pappa og jeg på ski med plass til to. Jeg tror vi har bilde av det, men det ble ikke noen gullkantet avtale på verken pappa, meg eller de andre som har stått på for sunn sjel i sunt legeme. Det kan se ut som om den usunne sjela sniker seg inn dess høgere nivå idretten har, som fotball-VM og OL.  

Så kjenner jeg i alle fall en av en annen type idrettsutøver. Han samlet sponsorer som sponset hver meter han gikk, og pengene gikk til et barnehjem i Manila. Jeg fikk forespørsel om å delta og heiv meg på. Mener å huske at jeg sponset 1 krone pr. meter han gikk i sin domantrening og kalkulerte at ut fra den tidsperioden jeg skulle sponse ville det bli et par hundre kroner. La så den luringen i vei og gikk og gikk, og da perioden var over, var min andel løpt opp til flere tusen kroner, men med handa på hjertet; det var penger jeg likte å betale. Han er et godt eksempel på en idrettsutøver med en sunn sjel i et sunt legeme.

For en del år siden hadde vi et besøk som ennå i dag som en meget godt voksen mann, husker et skoleskirenn han deltok i. På den tida hadde man visstnok årlige skoleskirenn. Besøket vårt gikk i 4. klasse da og var etter det jeg forstod kjapp på ski. Man konkurrerte klassevis og etter kjønn. I 4. klasse var det tre gutter og to jenter. Besøket vårt startet som nr. 3, sist, i gutteklassen, og han kom i mål før de to medelevene sine. Det skal ikke store logikken til for å skjønne at han måtte bli nr. 1 av de tre. 
Men så enkelt var det ikke. Da resultatet kom, samme dag naturligvis, var han nr. 3 med de to andre som nr. 1 og 2. Han protesterte og sa at siden de to startet før ham og han kom i mål før dem, var det klart at han var best. Men neida. Tidtakeren sto på sitt. Besøket vårt forble på 3. plass. ¨
Det hører med til historien at de andre to guttenes familier var gode venner med tidtakeren.

Hørte jeg noen nevne korrupsjon i utviklingsland og i innvandrermiljø?
    


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar