torsdag 5. juni 2014

Arbeidslivets finesser og desslike



Heime igjen.
De siste bloggene har visst blitt observasjonenes blogg. Jeg observerte intet av betydning på flyet til Oslo, merkelig nok, men fra Gardermoen begynte ting å leke seg igjen. Vi bare jaget fra det ene flyet til det andre, men siden det siste var forsinket, ble det tid til å henge i køen og se på det som skjedde. Vi hadde som vanlig assistanse der, så jeg hang først i køen. Dermed kunne jeg følge med i både det som skjedde ved innsjekkinga og i køen. Dere vet hvordan man i en kø av en masse som grøt, plutselig ser noe stikke ut i grøten – noe jeg gjorde der ved avgang til Evenes. Der stod selveste Gelius i kø, og i ryggsekken hadde jeg VictorReader med lydbokversjonen av hans bok Sex i Bibelen. Jeg ble sittende og prøve å forutse reaksjonene om jeg heiv opp VictorReader og satte den på full styrke. Et lite øyeblikk lurte jeg på om han eller jeg var i feil tidssone, om han var på tur til Ibestad eller noe slikt før jeg koblet ham til Lom der han jobber som prest. Men han er jo også forfatter, og i Lom kommer han i godt selskap hva dette angår. Det er bare å nevne Olav Aukrust og Vera Henriksen  + flere. Hva kirkens arbeid angår kan han i det dalføret finne forbilde. Dale Gudbrand ble kristnet så bestemt at han fikk plass i historia. Akkurat det skal bli vanskelig for Gelius å gjøre etter.

En annen viktig observasjon var kunsten med å få det til å se ut som om man jobber. Vi var en halv time forsinket, og hun i innsjekk prøvde på en rolig og avbalansert måte å få det til å se ut som om hun gjorde noe. Hun hadde et ark i handa, og i blant trykte hun på en knapp på en av de fire (eller var det fem?) maskinene der. Kroppsspråket fortalte at hun var ubekvem med å bare henge.

 3 stk menn og 1 stk kvinne iført de refleksvestene som signaliserer at man jobber, gikk att og fram mellom flyet og innsjekk der de i blant trykte på en knapp. Fikk en assosiasjon til tegneserienes Billy der Billy gikk med jevne mellomrom forbi Sjantens kontor med en stige på skulderen slik at Sjanten med selvsyn så at han jobbet og var opptatt.  For meg så det ut som om de dotet, drev på med å få tida til å gå, ikke arbeidet, i motsetning til hun i innsjekk som absolutt ikke dotet om hun enn ikke gjorde så mye. Nå dotet ikke Billy. Han hadde bare funnet en måte å få det til å se ut som om han arbeidet. Den som doter, må ha et arbeid å dote fra.


Dette var Norwegian, det stressede flyselskapet med de lnappe stoppetider, for å tjene mest mulig, antar jeg. Flyet var nesten fullt, og allerede da man gikk om bord på Gardermoen ble det, høflig riktignok, påpekt at man måtte komme seg fort ned i setene så man fikk ta av. Gjaldt ikke meg. Jeg satt allerede på min vindusløse plass. Sparetiltak antar jeg. Det var vindu på den andre sida. Det norske selskapet med engelskspråklig navn, svenskspråklig kaptein, innvandrernorskspråklig kabinleder og kabinpersonale med asiatisk utseende. Jo da, det var en som var innfødtnorskspråklig. Vedkommende hørtes nesten ut som om han bad om unnskyldning for det.

Da vi nærmet oss Evenes kom kabinlederen og over høgtaleren og minte på at vi var forsinket og at bakketid på Evenes måtte bli så kort som mulig. Han gjentok dette en gang senere. Vi har pleid å være de siste som i ro og mak forlater skipet (vi pleier fly SAS), men skjønte at vi fikk endre prosedyrene. En gang tidligere med Norwegian fikk vi påpakning for at vi var seine med å pakke oss ut på Evenes. Straks sikkerhetsbelteskiltet var slokket, karret vi oss opp i full fart og fikk bagasjen ned av hattehylla. Det samme gjorde alle andre så det ble minimal plass i midtgangen. En svær brande prøvde å presse seg fram for å få seg en bit midtgangplass. Men mamma sa til ham at dette var som matkø under krigen. Hadde man fått seg en plass, måtte man holde på den, så vi rikket oss ikke.  Følgelig forlot vi flyet før branden, men han passerte oss på landjorda.

Og jo da, Emma Margret hentet oss, og Anka hadde bulgarsk middag klar.

Mandag er det same procedure, og da kan det kanskje bli en stund til vi høres.

domantrenr

PS: Det er blitt mandag morgen og mas, og jeg var i gang med morgenpakken som er maske, gass, lesing, skriving og voice da det ringte på her. Det er noe så uvanlig at det ringer på her på en tidlig formiddag, så jeg gjorde meg klar til å hive meg opp for å komme først for se hvem det var. Dere vet, når man bor slik vi bor, er det at det ringer på døra en stor nyhet. Kinck har en av sine noveller Her går vegen så mesterlig beskrevet oss ødemarksboeres definisjon av hva som er nyhet. For oss som sjelden ser et annet menneske, er det en stor nyhet at noen passerer på veien et stykke unna eller ringer på døra en tidlig formiddag. Men pappa vant kappløpet og fikk den store glede å åpne til to unge vitner. Siden de ikke kom inn, antar jeg at han sa at vi jobbet. Synd, for jeg kunne tenke meg å høre hva de mente om Gelius’ bok og diverse annet i Bibelen. Jeg vurderte et øyeblikk om jeg skulle hive meg opp og be dem komme tilbake, men innså at jeg hiver meg fortere opp i tankene enn i virkeligheten og følgelig ikke ville rekke dem. Men det vil jeg bare ha sagt: der glapp jeg en sjanse jeg tror blir en stund til kommer tilbake, og så akkurat nå når jeg leser Gelius.
Akkurat nå kommer jeg på at jeg allerede har glippet en skanse. Vi var nemlig på besøk hos Marit i går, og jeg kunne ha spurt henne og Ulrikke.

Onsdag
Triptelleren går ubønnhørlig. I dag er det onsdag. Sigbjørn har vært heime for å delta på et møte og dro nettopp til Tromsø for neste sak.
PSS; Klarer ikke dy meg. Legger ved denne. Selvros stinker sies det, men det er ikke jeg som har skrevet anmeldelsen.  Pappa så den helt tilfeldig i et Š-blad fra 2013 da han skulle lese om den samiske fotballspilleren Tom Høgli som var portrettert der.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar