Det vil jeg bare si: Mine
gener er uskyldige hva angår den elgeplagen vi har her. Joda, jeg vet at man
skal bruke positive ord for å beskrive noe negativt, som en plage. Altså
begynner jeg på nytt;
Mine gener er uskyldige
hva angår den utfordringa skogens konge, elgen, er i området her. Sånn, det var
bedre. Nå er jo ikke elg elg om man kan si det slik. Våre elger er en slags
midt-på-tre-elg. Drar man østover i Russland og nordst i USA, finner man en
annen elgtype. Mye større og med kraftigere gevir. Ergo er også den firbeinte
vaktstyrken der tøffere enn her.|
Til gjengjeld blir de
mindre når vi beveger oss sørover i det landet Harald Hårfagre liksom samlet
til ett rike. For det første går det en grense omtrent ved Tronheimsfjorden
også hva elg angår. Vår elg er definert som en nordlig genotype. Den er større
enn elgen sør for Trondheimsfjorden som er definert sørlig genotype. Dette tror
jeg kan skyldes tilpassing til livsvilkår. Altså miljøpåvirkning mer enn arv.
Helleristninger fra vel 4000 f.kr. inneholder elg, så
man må tro elgene har hatt noen år på å tilpasse seg livsvilkårene. Nå tenker
jeg ikke bare på de klimatiske forhold her nord som en faktor på at våre elger
er større enn elgene der sør. Jeg tenker på hele pakka – for å si det
forenklet: Hele pakka med forskjell på nord og sør hva statlig omsorg angår.
Dette på virker oss mennesker. Vi må klare mer sjøl, overleve på tross av en
del goder. Ikke skal man undervurdere elgene heller. De føler nok at atmosfæren
og tilpasser seg den.
For nesten 2 uker siden
gresset fem elger i fred og ro rundt huset her. Tre var bare vel en meter unna
stuevinduet. Jeg sov og så det ikke, uten at det betyr det spøtt. Jeg mener: Å
se elg, hva er nå det for oss her i bygda? Hadde det vært huggorm eller noe
slikt hadde saken vært en annen selv om det nok da også hadde vært greit med
vindu mellom oss. Anka betraktet de tre elgene utafor stuevinduet som sløvt
iblant betraktet blant annet henne. Hun slo fast at de var snill, snill, snill.
Det så hun på øynene deres. Dog når hun går ut for å trekke frisk luft (les:
røyke) står hun med den ene handa på dørklinka og den andre brukes til
sigaretten mens hun speider etter elg. Visstnok var det samme fenomen med
nordlysa før i tida. Hvis man vinket til nordlyset og inviterte dem til å komme
og spise melkesuppe, nordlyset elsket melkesuppe, begynte de å svinge og bukte
seg nedover. Den modige som hadde invitert dem, sto med den ene handa på
dørklinka klar til å flykte inn. Rop på sommern, så kommern. Man skal i følge
samisk tradisjon være forsiktig med å drive og invitere overlytt hva som helst
å komme. Her har jeg noen nydelige eksempler jeg ikke gidder prøve meg på å
gjengi: Sensuren vil uansett stryke dem.
Jeg får derfor heller
vende tilbake til dette med at mine gener er uskyldige hva angår dette med elg
i området. Min tipp-tipp-tipp-tipp eller noe slikt oldefar eller hans bror var
bjørnejeger. Dette i seg sjøl var ikke så uvanlig. Det var en geskjeft blant
samer. Jeg skal ikke her prøve å analysere meg fram til årsaken på at samer var
bjørnejegere, bare fastslå at slik var det nå en gang. Denne tipp i sjette
eller noe slikt hadde fått beskjed om bjørn øverst oppe i Skjomdalen. Han la i
vei med bjørnespydet, og riktig, kommet et stykke opp hørte han lyder i et
kratt. Han gjorde seg klar med bjørnespydet, og det var jammen bra, for ut av
krattet braste han Gammel-Erik sjøl med klauer og horn. Her vet jeg ikke hvordan
gubben fikk felt han Gaml-Erik, men jeg antar at han forsvarte seg med bjørnespydet.
Der lå altså han Tykje sjøl med klauer og horn oppe i Skjomdalen. Gubben la i
veg til sentrum av Skjomen for å fortelle om denne jaktturen. Nå var han
visstnok kjent for å utbrodere ting og spissformulere det – en egenskap man
finner igjen hos hans etterkommere enda i dag. Følgelig ble han ikke trodd når
han fortalte om kampen mot han Tykje og at den selvsamme Tykje nå lå død oppe i
Skjomdalen. Men gubben ga seg ikke. Han fortalte og (antar jeg) omformulerte
seg for hver gang han fortalte. Men som med andre som spissformulerer, er
kjernen alltid sann. Så også med ham. Kjernen var at han hadde felt han Tykje,
og det fikk de i Skjomen sentrum til fullt mon høre. Han beskrev også hvor han Tykje
lå og oppfordret tvilerne til sjøl og se.
Til slutt var det noen
ungdommer som la i veg for å sjekke. Ikke fordi de trodde på historien, men for å stoppe kjeften på den finnkallen.
De fant han Tykje på anvist sted, og nå ble det fart i sakene. Man mannet seg
til og fikk dratt han ned til sentrum. Der lå han til allmenn beskuelsem, og
jeg vil tro det knyttet seg en del følelser til å se styggemannen sjøl i ens
midte - om enn død. Også lensmannen kom siden det gikk gjetord om dette.
Lensmannen kunne og visste tydeligvis mer enn både fattigfinna og dess like fattige
ikke-finna. Han så at dette var en elg – den første elgen i det hele tatt
observert i området. Belest som han var på loven visste han også at det var
fellingsforbud på elg. Følgelig havnet min tipp…. i fengsel i Trondheim for
udåden. Han var der i ett år, og da han kom tilbake hadde han hodet fullt av
alt han hadde sett, hørt og erfart i Trondheim, ting de andre ikke hadde, så nå
hadde han virkelig mye å fortelle og utbrodere fra sin tid i Roandem, Trondheim,
på samisk. I følge min kilde (som ikke er mamma) fikk han etter dette utnavnet
Roandde eller Ronte som det ble til. Og gjett om ronte-genene vandrer rundt i
området enda.
Min tipp… burde fått en
utmerkelse i ettertid i form av for eksempel borgerdådsmedaljen. Tenk på
hvilken dåd han utførte og sparte området for elgeplage i generasjoner. Den
neste elgen ble observert var på Hinnøya i 1949. Hadde det vært en bjørnejeger
med spyd der og da, hadde kanskje ikke vi vært omringet av elg og gått til
postkassa med skulende blikk.
domantrener
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar