Jeg forundrer meg når jeg
ser Hvem tror du du er hvordan man
kan få overraskelser når man roter i slekta si – og man tror man vet alt - ja,
så dukker det likevel opp skjeletter i skapene. Etter hvert som skapene blir
gamle og mottspiste, ramler skjelettene ut, det vil si slektsforskerne begynner
å rote bakover. Selv tror jeg at jeg har rimelig grei oversikt over slekta
ganske langt tilbake. Likevel er jeg sikker på at det kan ramle en del skjeletter
ut når man begynner å herje med skapene.
Og hvorfor er det slekt
som opptar meg nå? Joda, 1) Det flyter rundt med manus her i stua alltid. Mamma
og pappa leser i ledige øyeblikk litt her og litt der. De smøyer masker – en
talemåte fra Vigdis. Hun smøyer noen masker i bundingen når hun har tid – og
det blir et flott plagg. Å smøye en maske
burde gå inn i Språlrådets filer som begrep på å utnytte tida. Jeg leser også
noen manus, tro det eller ei. Jeg er best på korrektur på ting som er
strukturerte og følger et stramt system. Kan jeg først systemet ser jeg om noe
er feil på en side. Feil plager meg. Faktisk har jeg de siste år stadig måttet
med dette. Å være så sterkt systemorientert er en jernskjorte. Mange
hjerneskadde har jernskjorter.
Ikke før er det ene
manuset blitt bok, så dukker neste opp. Før jul fløt boka om Sáráhká Sámemánák rundt
her. Den kom i ferdig form i midten av desember. Nå flyter slektsmanus
rundt, og i ledige øyeblikk kommer slektskommentarer og aha-opplevelser og
historier knyttet til noe så tørt som angivelse av et parforhold. 2) Den andre
grunnen til at jeg tenker slekt, er at elgene herjer rundt huset.
Nå føler jeg meg viss på
at det ramler ut skjeletter på min fars side også, men der er jeg jo ikke så
ofte og kan snoke og tyvlytte til kommentarer. For eksempel er jeg overbevist
om at jeg/pappa har en tvilsom forfar som absolutt ikke ser norsk ut. Sannsynligvis
tater eller sigøyner. Spør man mer om ham, er det ingen som veit noe om fyren.
Det i seg sjøl er suspekt synes jeg, for jammen er folk snar til å vite om
forfedre eller andre i slekta de regnet som «store» det være seg lensmenn fut,
konge prest uansett om kirkebøkene dokumenterer det eller ikke. Nå tror jeg ikke det er bare vi samer som er
slik. Derfor finner jeg det suspekt når ingen vet noe om den spennende forfaren
i Nordfjord. Jeg tror han er knaggen vi kan henge en tater/sigøyner identitet
på. Men nå må jeg si at pappa og jeg og hans etterkommere hadde flaks, for
tvangssterilisering og lobotomering av uønskede gener gikk fram til 1977. I
regi av? Ja, Guess!
På farmors side – den
slekta kommer fra Ed i Dalsland – vet jeg heller ikke så mye om. Det er den
fjerdeparten som jeg vet minst om.
På mammas side har jeg
naturlig nok best kunnskap, og her ramlet det da også et skikkelig skjelett ut
av skapet i 1980-åra. Selv husker jeg ikke noe av rabalderet. Jeg var tenåring
som tenåringer flest uinteressert i slekt. Det var noe håpløse gamle klamret
seg til. Men jeg har
kunnskapen om det fra det man kan kalle et felles familieminne. Historien er
som følger: En gang avdøde Robert Norli var på besøk sa han til mamma; Dieđákgo aht miin leap heittogis sogan eret?
(Veit du at vi er av en dårlig
slekt?) Mamma ble straks interessert. Muital,
muital! (Fortell om dette). Og Robert
fortalte slik han hadde hørt det av sin mor. En same flyttet med rein mellom
svensk og norsk side. Kona var skrøpelig, og derfor ble tjenestejenta med på
flyttinga. For hver flytting ble det et barn – en horunge – og vi var
etterkommere av disse. Paret hette Duormis og Market og de ble kalt Rillu
(horkvinne) og Goidnu (horkall). Mamma
begynte å spørre alle hun kom borti etter denne Rillu Market og Goidnu Duomis.
Noen mente de hadde hørt navnene, andre ante ingenting. Så fikk mamma i gave en
slektsvifte av Aslaug Olsen og lette på den etter forfedrepar som hette Tomas
og Marit/Maren/Margrete. Hun fant ingen, og en gang nevnte hun det for Aslaug.
Et par dager senere ringte slektsforsker og historiker Tore Meyer til oss.
Aslaug hadde kontaktet ham og spurt. Slektsforskere er hunder til å grave etter
skjeletter i skap, og dette antar jeg var et spor for en
sporhund/slektsforsker. Jeg kunne nevnt flere slike eksempler der skjeletter er
gravd fram. Men jeg gjør det ikke siden jeg antar sensuren slår til da. Derfor
holder jeg meg til min egen slekt. Tore Meyer sa vi skulle bestille ut den og den rettssaken
fra statsarkivet, og der kom de: Goidnu Duomis og Rillu Márket. Historien var ikke helt slik Robert
fortalte den til oss. Det er også typisk med en historie som vandrer i
generasjoner fra munn til munn. Noe blir glemt og noe lagt til.
Tomas Henriksen fra
Fjellhøgda i Gratangen var ikke reindriftssame. Han var en gift mann. Marit Johnsdatter
var også gift. Hun hadde tre barn der hennes mann naturlig nok var oppført som
far. For å korte ned historien: De ble stevnet for hor da det var kjent for
fleste at de hadde seg med andre enn sine ektefeller. I retten kom det
fram at Thomas var far til Marits barn. De ble dømt til døden. De hadde bedrevet det loven kalte dobbelthor –
gift kvinne og gift mann – som hadde seg med andre enn sine ektefeller. Loven tilsa dødstraff. Mannen skulle
halshugges og kvinnen druknes i en sekk. Jeg vil minne på at dette var ca 1750.
Faktisk ble loven om dødsstraff ikke opphevet før i 2014 ! den militære
dødsstraffen litt tidligere, i 1957. Den siste henrettelsen i Norge fant sted i
1948.
Tomas ble sendt til
Vardøhus og Marit til Trondheim. Men de må ha blitt benådet, for begge
gjenfinnes i Gra-tangen senere. Marit til og med gifter seg på nytt, tøtta.
Nå skal vi gjøre et
innskudd og ta for oss Jonsagjengen som kom til Kjønna ca 1850. To brødre, begge John Henriksen.
Sannsynligvis het det for eksempel Jonne og Jomna, men i kirkelig sammenheng
ble begge John. Med to brødre med samme
navn ble den eldste kalt Gammel-Jo på norsk, den yngste Unge-Jo. Vi skal konsentere oss om den eldste,
Gammel-Jo. Hans kone er Inger Anna Tomasdatter, eldste barn til Goidnu Duomis
og Rillu Market.
Her må jeg holde tunga rett
i munnen. Etterkommerne etter disse to Jonsa-brødrene ble kalt Jonssak. Det er
mange Jonssak i bygda. MEN etterkommerne etter Gammel-Jo ble også kalt
Hura-Jonssak. De horaktige jonsaene. Sannsynligvis på grunn av Gammel-Jos kone,
datter av Goidnu Duomis og Rillu Market.
Da hopper jeg tilbake til
tråden om skjeletter i skapene. Historien Robert Nordli fortalte var altså en
slektsvandrehistorie som det viste seg man gjemte og håpet å glemme, for da
mamma hadde funnet ut hva sannhetsgehalten var, vel da viste det seg at i alle
fall et par av etterkommerne etter Gammel-Jo og Inger Anna kjente til historien.
Den ene ønsket ikke den skulle fortelles så lenge hennes hode var på denne sida
av torva, som hun sa. Mamma holdt det. Senere ga hun en kopi av rettsaken til
en kjenning som i sin tur ga den til en kjenning på Tromsø museum. Følgelig
havnet den i tidsskriftet Ottar. Den
andre etterkommeren fortalte at da hun var barn, pleide naboene når de var
sinte, kalle henne Unna buhčás, den lille
horungen.
There you are!
Og det vil jeg bare si:
det er VI, etterkommerne etter Gammel-Jo, som er Hura-Jonssak. Dere andre,
etterkommerne etter Unge-Jo, er bare Jonssak. Hold fingrene ev fatet.
domantrener
PS. Nå kom også en sønn av
Goidnu Duomis og Rillu Market hit til området, Henrik Tomassen, samt en nevø,
så her i bygda vandrer virkelig genene til Goidnu Duomis og Rillu Market, de to
fra Gratangen som ble dømt til døden for horeri.
PSS. Jeg sa det var to
grunner til at jeg tenkte slekt. Det ene er slektsmanuset som flyter rundt her.
Det ble denne bloggen. Det andre er
elgene som trafikkerer rundt her. Det får bli neste blogg.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar