torsdag 3. mai 2018

Låsesmedene blant annet

Det finnes alltid noen i systemene som på ulike plan skjærer gjennom og får ting gjort. De finnes likeså sikkert som proppen i systemet finnes, den som er propp også pga latskap eller sløvhet. Likeså sikkert som at man her og der finner psykopaten, den som liker makt og finner et sted der man kan utøve makt. Nå finnes jo dem som utøver makt til det gode også. Men ikke alle.

I min andre bok der jeg beskriver kartarbeiderens, den hjerneskaddes vei, gjennom systemet beskriver jeg de ulike typer man treffer på sin ferd gjennom systemet med en hjerneskade i sekken. Jeg anonymiserte (tror jeg) ved å gi navn som passet til den rollen de gar tiltatt seg i den posisjonen de er i.

I dag kom jeg til å tenke på de typene som løser opp og fikser ting, i boka er de låsesmedene. De låser opp dører andre lukker.

Jeg ser at jeg i boka har glemt en type – de hyggelige og nonsjalante, de som smiler og nikker og sier ja – og så skjer det ikke noe.

De ulike typene finnes på alle plan. Nå er jeg på planet bo. Vi er i Trondheim og bor på Pilgrimsgården. Det er helt supert å bo her mellom Nidelva og Domen. Her har man det man trenger og ikke noe undødvendig. Ikke TV, ikke radio, men når vi er på Tomatis, har vi ikke tid til verken TV eller radio. Årsaken til at jeg her kom på de ulike typene er noe så enkelt som glutenfritt brød. Da vi kom på søndag, sa vi at vi glutenfri. Smilende mann: Det skulle de fikse. Dagen etter til frokost: Intet glutenfritt brød. Ny smilende mann: Same prosedure med javisst. Same prosedure neste glutenfri-løse morgen, men da var det en kvinne på vakt og hun - det så jeg på øynene - ble opptrekt at det ikke var gitt beskjed. Jeg tiltror henne å lese essemneta til de to mannfolka før henne. I dag hadde vi DET kjempegode glutenfrie brødet fra et lite bakeri i Klæbu pluss glutenfrie kjeks og sjokoladebar.

Mens jeg er i Trondheim hva blogg angår får jeg si at dagen i dagen er flott for det kjøret som har plaget meg i to dager har sluppet. Kanskje kan det være kangen-vannet jeg har drukket her som er «synderen» for det vannet blant annet renser og driver ut de onde åndene i kroppen og som man vet forlater ikke de onde åndene uten å hake seg fast som best de kan. I går var vi på Hovin, hyggelig som alltid men jeg skulle nok ønske at jeg ikke hadde kjør. Det hender meg. Tante Millaug og onkel Knut hadde elgkjøtt til middag. Der er alltid så god mat der i huset.


domantrener



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar