fredag 22. april 2011

Domantreners påskenøtt, del 6

22.04.2011


Jeg satt i vogna og betraktet bebyggelsen under meg. Det var ikke noe spøkelsesaktig sted. Det hadde ikke et forlatt preg. Husa syntes velholdte. Men jeg så ikke tegn til liv. Ingen bevegelse forstyrret stillbildet.



Hunden sov, og det gjorde meg engstelig. Dette var ingen normal søvn. Så lenge og under slike skiftende omstendigheter sov man ikke.



Og hva var dette for et sted? Hvorfor ville kulelynet vise meg dette? Og fremfor alt, hvor var kulelynet sjøl? Jeg sakk ned i setet. Jeg torde ikke forlate vogna for å lete etter det.



Kulelynet kom plutselig og rullet inn på sin plass i vogna. Det sparklet ikke. Jeg spurte engstelig og irritert hva dette var for et sted og hvorfor han ville vise meg det. Ok at det var underlig. Men hvorfor skulle jeg se det? Kulelynet begynte å sparkle. Det sparklet i noe som for meg syntes å være morse. Jeg leste det lett:


- Synes du stedet er tomt?


- Jo, måtte jeg vedgå.


- Tomt, men velholdt?


- Jo, vedgikk jeg igjen.


- Ingen adgang? spurte kulelynet.


- Nei, måtte jeg medgi. Jeg ser ingen adgang til dette stedet


- Du lukket øynene da vi reiste hit, sparklet kulelynet. Hadde du ikke så gjort, ville du ha sett at vi reiste gjennom en uskrevet historiebok.


Kulelynet tidde avventende. Til slutt måtte jeg spørre da jeg skjønte at han ventet på mitt spørsmål:


- Hvem sin historie?


- Historien til de mennesker som bor i denne dalen uten adkomst, sparklet kulelynet, og jeg skjønte at jeg måtte spørre for å få samtalen videre.


- Jeg ser ingen mennesker der nede. Hvilke mennesker?


Kulelynet sparklet og sparklet, og plutselig skjønte jeg hva det ville vise meg; historien, forhistorien til de som bodde i lukkede hus! Nå bodde noen av dem – ganske mange av dem - i denne dalen. Den var ikke mennesketom. Den inneholdt en samling av lukkede, isolerte, om enn velholdte hus. Kulelynet sparklet et smil.


- Men hvorfor er det samlet og lukket her, og hvem skal få dem ut? spurte jeg.


Kulelynet sparklet et smil.


- Det viste jeg deg på turen hit da du lukket øynene, sparklet han. Historien som har gjort denne dalen, mener jeg. Hvem som skal få dem ut? ulelynet sparklet og sparklet. Ikke du, men jeg ville du skulle vite om denne dalen.



Hvem skulle skaffe adgang til denne dalen?


Svar på mail.


Det svaret som brukes blir premiert.


Premien denne gangen går til Nils O. Haugen for forslaget om at kulelynet ville vise meg historien til lukkede hus og dagens situasjon.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar