søndag 17. april 2011

Domantreners påskenøtt

Jeg sov ikke godt den natten. Jeg hørte noen pusle rundt huset mitt. Det var nok derfor jeg hørte det. Ellers pleide jeg la natten stå i søvnens tegn. Jeg hadde for lengst sluttet å ligge i halvdøs for å høre om noen prøvde å ta seg inn og så fyke opp og stå klar til å stikke ut. Men denne natta sov jeg altså ikke godt. Jeg ble nesten opplivet da jeg hørte lydene utenfor huset selv om jeg jo visste at nå når huset mitt var åpnet, var ikke de lydene et positivt signal. Tvert om. De antydet at noen som ikke ville ses i dagslys, var i ferd med å gjøre noe som ikke tålte dagslys.



Jeg snek meg opp og prøvde å lokalisere nøyaktig hvor lydene kom fra. Det var raskt gjort. De hørtes fra den veggen som var helt umulig å se fra andre hus. Veggen vendte opp mot skogen. Det i seg sjøl var signifikant. Den eller de som var der ute, ville ikke bli sett av noen.



Jeg hadde som reven flere utganger og muligheter. Det var noe av det første jeg fikk ordnet da huset mitt ble åpnet. Jeg hadde en kjellerluke, og jeg hadde to paneldører rett ut som man ikke kunne se om man ikke visste om dem. Innen var de skjult av bilder og malerier, ute av eføy. Men de var der. Jeg hadde aldri brukt dem, men jeg sjekket dem iblant og forsikret meg om at de ikke var trutnet eller noe. Vel, den siste tiden hadde jeg ikke vært noen flittig sjekker.



Jeg snek meg til den ene paneldøra, løftet vekk et stort maleri og snek meg ut. Nå skulle de som var der være like om hjørnet. Et kikk om hjørnet gav meg et sjokk og fikk meg til å fyke inn gjennom den samme paneldøra som heldigvis stod på klem. Jeg lukket den godt og satte meg forvirret og sjokkert ned på arbeidsrommet mitt mens jeg betraktet hunden som sov fredelig. Merkelig at den ikke hadde våknet av dette! Et lite øyeblikk var jeg fristet til å låse ytterdøra, men jeg klarte det ikke. Delvis var tanken om å låse meg inn skremmende, delvis hadde jeg en følelse av at det ikke ville han noen hensikt å låse for det som jeg så bak hjørnet.



Hva så jeg bak hjørnet?


Svar på mail.


Beste forslag vil bli premiert.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar