tirsdag 5. august 2014

Vi ensomme konger på haugen



Det er søren klype meg et ensomt yrke jeg har, tenker jeg her jeg sitter om morgenen med elektrodressen på (som den hette for ca 2 år siden, nå heter den Mollii), men altså; her jeg sitter med elektrodressen på og skriver, og ja, jeg skriver mellom hver maske og gass..
Dette ble en Gro Harlem Brundtland-setning, lang og med masse innskudd. Jeg sier som mamma: jeg tar det på nytt. Altså: Det er mandag morgen. En timer piper hvert femte minutt. Annen hver gang varsler den tid for maske (som jeg tar akkurat nå) med 30 dype pust. Det gir blodet et spark bak. Vel egentlig gir karbondioksydet blodårene et spark bak, og de utvider seg og frakter mer oksygen til kroppen, inklusive hjernen. Så er det fem minutters pause til neste gang blodet får et spark (les; kick) og denne gangen med 95-5 gass. Maskene og gassen er bare stoppesteder på veien. Vanligvis tar jeg ulike mentale og nevrologiske øvinger mellom disse stoppestedene. Men noen ganger leser jeg. I dag skriver jeg.  . Og siden det er snakk om to fluer etc, har jeg denne elektro-dressen på meg. Den sitter som et kondom på kroppen, og elektroder sender støt til musklene og varmer dem opp innstats. Denne bruker jeg annen hver dag og skulle egentlig ha den på i to timer. Men da jeg begynte med den, trigget den min sarte prinsessehud, og jeg fikk eksem. Det tok tid å bli kvitt det svineriet, så nå tar vi litt om gangen og følger med. Egentlig er den ganske tøff, denne dressen, som de kondomene skiløpere bruker, men med elektroder, og tettere.

Det er litt suspekt når ting skifter navn. Ofte gjør man det når et navn eller et begrep er oppbrukt. Tenk bare på Veivesenet som begynte å bli Vei-uvesenet og følgelig skiftet navn til Mesta- for å lure oss? Likevel er de de samme Tordenskiolds soldater – og hullene i Planterhaugveien er ikke færre. Vanligvis kamuflerer man noe når man skifter navn, eller man gjør det for å virke mer oppdatert og in. Et hederlig unntak er mine besteforeldres Kooperativet som moderniserte seg til Samvirkelaget, så til Pris, Mega, Obs, og nå tilbake til Coop – som nesten er Kooperativet.

Jada, jada, jeg vet at jeg sitter i glasshus når jeg raljerer over navneskiftinger. Er det ikke typisk? Tyven tror at alle stjeler, på seg sjøl kjenner man andre etc. Kanskje er det en kamuflasje av egen situasjon. Husker jeg hørte om noen samiske studenter på Universitetet i Tromsø for vel 30 år siden.  De fikk stadig ekle bemerkinger omkring samer slengt etter seg av en medstudent, en byungdom. Sensuren nekter meg å fortelle både hvem som ble mobbet og hvilken by mobberen var fra. Tilfelgigvis fikk de som ble mobbet vite at mobberen hadde røtter i Skånland med samer i alle ledd.
Da jeg begynte domantreninga i januar 2005 og dermed sluttet å dra på dagsenteret, begynte jeg etter hvert å føle at heg ikke var dumme Magne som hver dag dro dit. Men hvem var jeg da? Jeg mislikte navnet mitt. Magne Skåden var knyttet til ham som alltid var negativt annerledes, hadde spesialundervisning som noen ganger fungerte, andre ganger ikke, måtte finne seg i hva som helst fordi han var dum. Da jeg begynte å skrive, tok jeg etter hvert dette opp med foreldrene mine – og de sa at om jeg følte det slik, var navneendring intet problem. Jeg kunne endre fornavnet totalt. Jeg kunne lage en variant av Magne – Magnus – som forresten er et familienavn på Månsson-sida av slekta. Jeg kunne selvsagt ta et helt nytt etternavn. Eller koble flere sammen, f.eks Månsson Skåden.
Jeg kan huske at jeg prøvde meg fram for meg sjøl. En stund var jeg Edvard - et familienavn på bestefars side – og insisterte på å bli kalt det. Vel, jeg hadde egentlig en grunn til å velge akkurat det navnet. Men det var liksom ikke meg. Så jeg endret det til Edvard-Magne og insisterte en periode på det navnet. Så en dag var jeg domantrener. Det var min nye identitet. Jeg var ikke dagsenterbruker. Jeg var domantrener.  Så prøvde jeg ulike varianter av det for meg sjøl. På gamle gravsteiner ser man tittelen stå foran navnet. Domantrener Magne Skåden? Nix. Ikke meg. Jeg endte opp med Magne  domantrener Skåden. Det er mitt navn som passer til meg. Det kler min identitet.
Fremdeles liker jeg det ikke når jeg ser navnet mitt skrevet Magne Skåden. Og jeg elsker den varianten Matthew Newell ga meg første gang jeg var på Family Hope Center. Han kalte meg Mag. Perfekt! Mag er supert, og akkurat nå lurer jeg på om jeg skal insistere på å bli kalt Mag her heime også. Mag Skåden kan jeg nok like å se i offentlige papirer.

Så altså sitter jeg i glasshus når jeg raljerer over navneskifte.

Tida har gått. Jeg sitter akkurat nå og super i meg tre minutter med gass mens penna går. Dagen fjerde gass, nr 4 av 10. Egentlig er det å ta seg en skrivestund om morgenen ok, hvis jeg bare er i modus for det, og akkurat nå er jeg i skrivemodus. Noen ganger er jeg i lesemodus og noen ganger i modus null og nix.
Jeg har en streng arbeidsgiver som ofte, om enn ikke alltid, klarer hale meg ut av dette modus null og nix. Det sies nemlig at den strengeste sjefen man kan ha er seg selv. Nest etter meg kommer Family Hope Center. Her føler jeg sjefene mine er Jennifer og Greg (og ikke lederne av senteret). Slik var det også på Domaninstituttet som ble ledet av Janet Doman. Der følte jeg sjefen min var Rumiko og gamle Glenn Doman selv om sistnevnte ruslet stille rundt i sin høge alder og var DEN guruen. En gang pr sesjonsuke kom han ned på venterommet til klinikken. Da skjedde det samme hver gang. På et knips stod alle foreldrene på rekke med sine barn. Etter tur ble ungene plassert i fanget til Glenn Doman mens foreldrene fotograferte sine barn sammen med ham. Og så seg hele familien sammen med Glenn og Katie Doman.  Jeg + noen andre var for store for fanget hans, så vi limte oss inn til ham fort å låne litt av den auraen som lå om ham. Jeg har en gang lest at årsaken til at Jesus ofte avbildes med ring/glorie om, hodet var at auraen hans var så sterk at den var synlig for noen. Dette har man så bevart gjennom malerier. Auraen er den energien som stråler ut fra et menneske og skaper et felt rundt kroppen. Dette reflekterer den man er fysisk og energetisk, helse, personlighet, mental aktivitet, you name it. Når et menneske med en sterk aura forlater et rom, blir det et stort tomrom igjen etter vedkommende. Man kan si at auraen er et menneskes spirituelle signatur.
Sånn var det med Glenn Doman. Kom man ham nær nok, kom man inn i hans aurafelt. Derfor limte jeg meg inn til ham når det var min tur.
En gang han kom inn på venterommet, løp mamma opp på det galleriet som omga deler av venterommet. Hun ville ta et oversiktsbilde av det som skjedde når Glenn Doman kom. Dermed fikk hun orkesterplass til noe helt spesielt. En av de ca 20 familiene var et malaysisk legeektepar med datter. Da det ble deres tur, sa faren at han ville hilse en stor mann slik man i hans kultur gjorde det, og så la han seg flat på golvet og bøyde hodet mot Glenn Domans ben. Det har vi bilder av. Slik følte jeg det også. Jeg kunne også gjort det samme. Glenn Doman var en mann som forstod hva en slik handling innebar.

Det fascinerer egentlig litt, dette med hva som gjør en sjef til en sjef. Den Gud gir embete, gir han forstand, sies det, og muligens kan dette også gjelde Kim Sung IL og hans embete. Jeg mener, han fikk nok forstand, men forstand og forstand er ikke gitte størrelser og gitt innhold.
Nå nærmer første bolken av min arbeidsdag seg en ende. Neste gang klokka ringer er det maske, og med den på rusler jeg ut på trappa til frokost. Jeg orker nemlig ikke spise straks jeg står opp. Siden denne familien styres av dette med nyttelast- når man likevel går et eller annet sted, må man ta med seg det som eventuelt skal dit – og derfor går jeg forbi kjøleskapet og tar fiskeolja med meg ut på trappa.
Der ringer timeren og elektrodressen viser at det er på tide å bevege seg. Så da er det bare å si:
Vi høres neste gang jeg skriver fra min ensomme og spesielle arbeidsplass. Ensom i betydningen at ikke mange har samme yrke. Vel, jeg antar Kongen har et mer ensomt yrke.  Også han har et stykke vei til en kollega. De nærmeste er vel i Sverige og Danmark. Jeg har den nærmeste på Vannøya, men nå har jo ikke jeg noe Kongeskip som kan frakte meg på statsbesøk eller privat visitt til min kollega. Ei heller privatfly. Der er det litt forskjell på Kongen i hans ensomme yrke i Oslo og mitt her i Borkskogen.
Opp gjennom årene har det blitt færre som utøver de ensomme yrkene Kongen og jeg representerer. På min side forsvinner de før de er født. På Kongens side raderes noen bort etter at de er født. Antallet kongedømmer skrumper på kontinentene. Afrika har ganske få sådanne. Asia har litt flere. Europa likeså. Men også her skrumper det inn. Hellas, Romania, Jugoslavia, Tyskland, Østerrike, Ungarn – ut. Men pussige Spania hentet dem inn igjen, eller Franco gjorde det.

Men nå har kroppen fått pisket oksygen inn i systemet og musklene er varmet opp. Jeg antar det er noe som kommer av seg sjøl for de fleste av dere med vanlige yrker. Men i mitt tilfelle er det et yrke å få inn noe som bare renner inn til dere gratis.

domantrener
PS! Egentlig skulle denne bloggen beskrive, gi en gløtt inn i, en vanlig arbeidsdag slik den er for meg – men som vanlig løp penna løpsk og holdt seg ikke til linka den skulle følge. En eller annen har sagt at gode fortellinger følger en linje, men gjør stadig små sidesprang, små aproposer, - men kunsten er å komme seg opp på linka igjen.
Uansett, dette ble første bolk av min vanlige arbeidsdag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar