tirsdag 31. mai 2011

Rotløs optimaljeger trenger råd

Jeg ble plutselig hengende fast i det at ord endrer innhold om man bytter om på ledd i ordet. En bokløgn og en løgnbok er på langt nær ikke samme sak. Heller ikke julegave og gavejul. Og slik kan man fortsett.

Dette er derfor enten en bloggbløff eller en bløffblogg. Jeg er ikke sikker ennå. Det vil vise seg alt etter hvordan denne saken fyker av.

Det næreste for meg om bløffblogg er Sigbjørn sin blogg – som egentlig er en roman – men som ble skrevet som en blogg. Den ble utgitt slik. De fortapte barns frelser. Den utga seg for å være en blogg uten å være det.

En bloggbløff…?

Det er jævlig varmt her i Tropene. For en bananelsker som meg er det en oase. Bananene koster nesten ikke noe, og i tillegg til de vanlig store bananene jeg kjenner heimefra er her også en mindre type. Den er fyldigere i smaken. Jeg liker også den store saftige pawpaw-frukten som ligner litt på den papayaen vi iblant får tak i heime.

Jeg ble på facebook obs på at temperaturer – plussgrader – betyr masse, samt det at man har det grønnere og hvor fort det grønnes, er vesentlig. Likeså når de første blomstene springer ut. Det inspirerte meg i søken etter den optimale temperatur og den optimale blomstring og – slik jeg har sett det på facebook - den optimale velvære som synes å noen ganger henge sammen med de forannevnte.

Derfor dro jeg til Trondheim. Dere vil på vedlagte bilder se temperaturen og blomstringa. Jeg studerte dette en stund og kom fram til at det var varmere enn i Skånland og lenger framkommen vår / sommer. Men var dette det optimale? Kanskje var det optimale enda litt lenger sør? Trøndelag var nydelig, men var det optimalt?

Jeg pakket og dro enda litt lenger sør over Dovrefjell og gjorde et stopp der for å sjekke temperatur og blomstring. Dere vil se det på vedlagte bilder. Temperaturen var nok noen hakk over Trøndelag, blomstringa likeså. Men var det det optimale jeg hadde lest om på facebook. Jeg foretok en evaluering og kom fram til at Norge sør om Dovre ikke var noe mer optimalt enn Trøndelag. Noen grader mer og litt lenger gras, men var det dette som var lykken?

Følgelig dro jeg videre og slo meg til i en fjellskråning av Slovakia. Gradestokken ropte optimalt mot meg, men var det optimalt nok? Fruktene ropte annerledes og optimalt, men var det optimalt nok?

En uke senere bodde jeg sør om Middelhavet: Jeg trengte ingen gradestokk for å vite at dette var mer optimalt, optimalere, og det som vokste på jorden likeså. Men det måtte da finnes noe annet, noe mer, et annet sted. Hadde jeg forlatt Skånland for dette?

Og nå bor jeg ved Afrikas ekvator. Jeg har sjekket. Dette er det optimaleste av det optimale på alle de goder man teller som optimale goder.

Jeg sa man, ikke jeg. Jeg teller ikke mer optimaler slik. Jeg sitter her ved ekvator, god og varm, vramere enn noen av de andre stedene jeg stoppet ved i min rotløse søken det optimale. Jeg spiser mer optimalt enn andre steder jeg stoppet ved. Her vokser helt andre ting.

Og jeg er ikke optimal. Har noen svar til en rotløs optimaljeger?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar