mandag 2. november 2015

Hold an litt



N å har jeg løsninga på alle intrikate slekts-spørsmål-. Det er rimelig ofte - vel, det hender nu og da – at man treffer på folk som er i slekt med kongen via en fjern linje eller har en av kongene som forfedre. Har man ikke det, kan man gå for det nestbeste alternativet; man er av gammel adelsslekt. Nå ble heldigvis adelen i Norge avskaffet i 1814, men det betyr ikke at de ikke lever blant oss ennå. Det er som med de utenomjordiske menneskene.  Jeg så faktisk et program på H2, en amerikansk kanal pappa og jeg ofte beærer med å følge. Programmet tok for seg den enorme tekniske utviklinga Nazi-Tyskland gjennomførte. Programmet antydet at de hadde hjelp fra oven og da ikke Gott mit uns,  hvis de da ikke med Gott mit uns mente utenomjordiske vesener. Programmet meddelte videre at selveste Adolf Hitler hadde antydet så. Svastikaen, hakekorset, skulle være et symbol fra de med denne enorme teknologien. Da Tyskland falt i 1945 – helt utrolig enda de hadde både Gott og hjelp ellers fra oven – rasket amerikanerne med seg disse teknikerne fra oven og tok dem med til USA. Dette må man kalle vrakplyndring. Uansett så er dette i følge TV-programmet årsaken til USAs store framgang hva angår å markere seg i verdensrommet  samt ta de første steg på månen. Stalin stakkars var nok for pragmatisk til å rappe de fra oven med seg. Hvis han fikk noen var det etter at USA hadde besøkt vraket først, men til gjengjeld rasket han med seg store deler av Øst-Europa. Der var ikke USA langt-tenkende nok, og England hadde vel nok med alle de problemene de hadde i koloniene om de ikke skulle få Øst-Europa på nakken.

Søren, der rotet jeg meg bort igjen fra dagens tema som sannsynligvis er DNA i slektsforskning. Men skitt au, jeg har hørt at i de gamle skolestilers tid ble man iblant oppfordret til å skrive begynnelsen og slutten helt sist og så gi saken en overskrift. Men i mitt tilfelle skal det dreie seg om DNA i slektsforsking.

Vi var nemlig lørdag på et interessant foredrag på Harstad bibliotek om nettopp DNA i slektsforskning. Nå sovnet riktignok pappa og jeg sånn halvveis i foredraget der vi satt bakerst siden vi kom seint og salen var full. Men vi fikk nå med oss begynnelsen og slutten og nok til at jeg kan belegge mine synspunkter på dette foredraget. Vi forskere og synsere belegger iblant våre synspunkter på temmelig ustøtt fundament, så det er helt plausibelt å gjøre det her.

Det var altså dette med å dokumentere at man var av adelsslekt. Adelen er avskaffet såpass seint at man lett dokumenterer det via generell slektsforskning. Men dersom man vil ha noe mer kraftig å smelle i bordet når man oppsøker dem som ennå bærer adelsetternavnet, for eksempel Darre, kan man bestille en DNA test forutsatt at noen av darrene har vært så dumme å teste seg før og finnes i arkivet. Man kan også i de tilfeller der man tviler på hvem faren til ens oldeforeldre egentlig var, bestille en DNA test. Sånn helt avslutningsvis – det kom etter at jeg våknet der på bakerste benk – er vi alle fra Afrika og utvandret derfra for titusener av år siden  og spredde oss rundt om i verden. Dette skjedde jo for himla, himla lenge sia. Men det har ikke syrerne, somalierne og andre forstått. De har fortsatt å spre seg fra Afrika.

 Man kan i dag lett foreta en del tester. Men y-DNA tester man farslinjen tilbake de titusener av år til Adam, om han da var den første mann. Det interessante her er at om kvinnene vil teste sin farslinje, må de få far, farfar, oldefar, en bror… til å ta den testen. Men hva har nå kvinnene med å grave i menns forhold også hva slekt angår. De graver og styrer da nok i nåtiden. Talemåten Det står kvinner bak  er ikke blitt til i et vakuum. Så kan man teste sin kvinnelinje tilbake til Eva i9 Eden via mt-DNA. Man får her også en oversikt over formødres geografiske vandringer gjennom tiden. De forble jo ikke i Eden, ikke sant.  Så kan man ta en autosomal test. Den tester 5-8 generasjoner tilbake og er super når man vil sjekke hvem oldefars far egentlig var.
De to første testene viser også etnisitet. Jeg må på det sterkeste fraråde at man i Norge ber om at den også skal vise etnisitet. Jeg frykter nemlig at samemanntallet da vil bli sprengt. Eller man kan alternativt kutte samemanntallet og opprette et manntall for de som ikke har samisk blod i seg.
Et besøk vi hadde for ca 15 år siden fortalte noe jeg ikke klarte rydde ut av hodet. Han siterte en av områdets nazister som pleide si til samer: «Når vi er ferdige med jødene, begynner vi med dere.» Nå kommer jeg til noe jeg bare vagt husker, og hertingene er ikke til noen hjelp her. De husker det ikke. Altså må jeg ha hørt det en gang de ikke var der. Det var et slags møte for å organisere samer. Man skulle samle navn til noe. Dette var under krigen. En eldre mann advarte mot dette med begrunnelse at det da var lett for nazistene å vite hvem å rydde ut. Hadde det vært i dag, ville Hitler kunne bestille en DNA-test.

Hold an litt. Denne her tankerekka henger ikke på greip. Hvis tyskerne og nazistene var ferdige med jødene hadde de vel tatt Hitler også siden han visstnok hadde jødeblod -  og dermed var et problem løst.

Hold enda en gang an. Riksforsamlingen på Eidsvoll i 1814 avskaffet adelen og var forutseende nok til å få en jødeparagraf om at jøder ikke hadde adgang til riket. Denne ble dessverre fjernet i 1851 etter at bla Wergeland stod på for å få den bort. Hadde den paragrafen vært gyldig i 1940, ville Hitler ikke hatt noe i Norge å gjøre med sitt etniske DNA.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar