Tirsdag var på i Harstad på Beivváš Sámi Teahter sin forestilling
«Vidas extremas», Dette var i regi av den kulturelle skolesekken
og
slik en forestilling for ungdomsskoler. Det var da også den
gjengen
som fylte storsalen – men utrolig nok atskillig mindre støyende
enn
jeg hadde forventet. Hva har skjedd siden min ungdomsskoletid? Er
ungdommene mindre støyende? Hvis så, hvorfor? Er det fordi Ipaden
skaver av litt av aktivitetsnivået eller er det jeg som husker
dårlig? Hvis så, orker jeg ikke tenke på grunnen.
Forestillinga trakk paralleller mellom Guatemala og Sápmi
samtidig som disse parallellene var forskjøvet i tid. I Guatemala forekom
noe
man kan kalle et folkemord på 90-tallet. 200 000 ble drept, 45
000
forsvant. De fleste var fattige mayaindianere. Aktualiteten til i
dag
for Guatemala er at den sittende presidenten har koblinger til de mest
aktive fra denne tida, narkotikahandlere og næringslivets mest konservative
fløy. Forestillinga var ikke bare et historisk
tilbakeblikk. Det var også en advarende pekefinger til verden. I 90-
åra brydde verden seg ikke om folkemordet.
Man hadde en parallell til samiske forhold i en annen tid." I
Sápmi
2016 lever menneskene i materiell velstand. … Det er gått over
hundre år siden våre religiøse ledere ble torturert og drept,
våre
trommer kastet på bålet og våre hellige steder rasert. Det er
gått
førti år siden statsmaktene i Norge, Sverige og Finland sluttet å
skille generasjon etter generasjon fra foreldre og familie for å plassere dem
på internatskoler for på ulike måter, også ved bruk av psykisk og fysisk vold,
innprente dem at deres eget språk og kultur ikke duger, at deres verdier ikke
holder mål. Det er gått en generasjon.» (Sigbjørn Skåden: Sitat fra Beaivváš’’
hefte om forestillingen).
Sigbjørn var den samiske forfatteren til stykket. ellers var det fire
forfattere fra Guatemala. Dette var egentlig årsaken til at vi sendte en mail
til Harstad kulturhus og spurte om vi kunne komme til denne forestillinga,
siden Beaivváš ikke hadde vakre Skånland på sin turnelista denne gangen.
Unnskyld, unnskyld, jeg klarte ikke la være å bruke
facebookspråk. Vakre Skånland, fine NN. gode NN. osv. Fra min side var det
litt
ironisk da jeg ikke helt skjønner hva disse adjektivene viser til. Mens
man på den ene siden forbanner bannskap og skjeller det ut som ordfattigdom,
omfavner man de litt intetsigende adjektivene som
fremmes av sosiale media. Hva er fine N. N. egentlig? Minner meg litt
om svaret man kan få når man spør hvordan det går. Bra. Hva er bra
for noe? Og alle disse fine, vakre gode foranstilte adjektivene – hvis
ikke dette er ordfattigdom vet ikke jeg.
Apropos internat for å kultivere samebarn, så var det planer om et
i
Markebygda, men kretsfedrene som møtte for kretsen Trøssemark,
stoppet dette. Min bestefar står oppført som stor motstander. Kanskje
man kunne ta opp tanken om internat for alle de som vil kultivere sine barn?
Boarding-schools? Eller privat internasjonal
skole i Oslo?
Forestillinga var moderne, men ikke slik at lyden plaget min
sensitive hørsel. Skulle jeg si noe om den ellers er det at jeg synes ikke
budskapet kom klar fram.
domantrener
P.S. Vi er endelig ferdige med den gørr kjedelige lydboka jeg
ikke engang husker navn på og gir oss i kast med neste når vi er vel
innlosjert på hus E på Ørretsfiskeriet i Fredensborg
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar