fredag 8. juli 2016

Takk og pris og medalje til NRK, TV 2 og andre for at de hjelper oss



Takk og pris og medalje til NRK, TV 2 og andre for at de hjelper oss til holdningsendringer hva vær angår. Vel, egentlig er ikke holdningsendring det rette ordet. Rett ord er egentlig en slags bevisst holdning eller kanskje bare en holdning. De lager en holdning til noe man egentlig bare trenger å forholde seg til. For eksempel:
·        Regn: Noe man forholder seg til. Kle deg regntett, ta inn klevasken, etc.
·        Nå blir det slik: regn: Noe de pr. dato ikke har i Stavanger f. eks.
Vi sitter nemlig ute og blogger en fredelig søndag. Vel, ute og ute, fru Blom. Vi sitter under tak på verandaen siden det begynte å regne. Jeg antar forfattere før meg har sagt et eller annet lyrisk om regnet som trommer på taket, for det trommer i alle fall på taket, om da tromme er rett ord. Vel, jeg tror det ordet enten må ha sin opprinnelse fra samisk – og tromme på en runebomme – eller fra et annet usivilisert område der man trommer og danser og ikke har forstått hva kultur er. For ikke å snakke om hva sivilisasjon er.

Men det var dette med været. Om jeg nå skulle åpne facebook på min splitter nye i-phone, ville jeg muligens finne en del oppgitte sukk over været, men jeg antar – jeg håper at jeg også finner flegmatiske innlegg.  NRK og TV 2 setter standarder i kongeriket for hva vær er. Jeg vil våge den påstand at definisjonene av vær er etter hva man ser utafor sine vindu. Norge er langt og smalt og et nord-sør land. Sitter man sørst i landet, har man andre klimatiske forhold enn nordst, selvsagt. Det er så logisk at selv jeg skjønner det. Så definerer man godt vær utfra det man ser i sin egen lille brønn på disse TV studioene – en eller annen litterat har sagt noe slikt som «snakk ikke om hav til en frosk i en brønn». Resultatet er at når jeg her i min lille brønn får kringkastet flere ganger om dag at jeg har dårlig vær, vel så etter hvert begynner jeg jo å tro det. Bare ting gjentas ofte nok…..
Et tankeeksperiment: sett at vi hadde et ikke bare Europas forente stater, men et klodens forente stater med sentrum der det da ville være naturlig, ved ekvator. Satt at man i Vest eller Øst-Afrika og kringkastet og definerte godt vær – tja, enhver kan tenke seg hvordan Norden inklusive sørlige deler av Skandinavia ville falle ut.
Det interessante er om man da kreerte værsyke og higen etter ekvator-vær. Herunder higen etter det som vokser og gror ved ekvator.

Nå har det plutselig slutter å tromme på taket. Jeg tolker det som et signal fra oven om at jeg skal slutte å sitte her og tromme sammen bullshit. Da har jeg to valg. Enten slutter jeg å blogge eller jeg skifter emne.

 domantrener
Mange dager har gått, og jeg har googlet denne frosken i brønnen. Det er Wildenvey, selvsagt Wildenvey. Flause, flause, flause å ikke kjenne sin skolelærdom. Selv om jeg kan surke over at jeg ikke lærte sånne ting på skolen (jada, jada, jada, jeg hadde det alle inklusive hertingene mente var tilpasset opplæring, hva det ble ut av det i praksis er noe annet) – men som sagt, selv om jeg kan surke over manglende allmennopplæring, har jeg senere lest meg opp hva pensum på ulike skoleslag angår. Følgelig burde jeg vite det. En mester i rim, rytme og innhold. Det kan ikke være lett å få de tre ting kombinert til et fullkomment produkt.

Enda flere dager siden:
Akkurat nå fløy tanken ”se det fikk fanden kun fordi han var dum og ikke beregnet sitt publikum” gjennom hodet. Det passer ikke helt til det at jeg ikke kunne min allmennlærdom, men noe må man jo si.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar