onsdag 25. mars 2020

Noe må vel være bra?

I disse corona-tider er det mye filosoferinger rundt om fra de mange sofakroker. Så også fra sofakroken her i Magnebo. Nå blir man gjerne litt sløv av sofakroking, så følgelig slenger jeg ut filosoferinger uten å belegge det. For så vidt tror jeg ikke jeg er alene om det.

Ser regjeringa øker lengden på krisetida til over påske. Det betyr at skoler og barnehager holder stengt. Jeg vil tro at rundt om i landet koser mange barn seg nå heime med foreldrene, og skoleelever får heimeundervisning. Home schooling. Det så vi en del av i USA, og Janet Doman sa en gang at det en unge lærte på skolen av kunnskap var meget lite i sammenligning med hva man lærte heime. Foreldre var de beste lærere. Mange har heimekontor, og det synes å fungere godt. Samtidig med kontoret kan du steke brød, sette i gang en vaskemaskin etc. Mange blir permitterte og får god krisepakke og kan følgelig uten økonomiske problemer ordne seg heime. Ser på facebook at folk snekrer, baker , strikker, syr, rydder.

Og så lurer jeg på hvordan AS Norge – les Mæland – skal få pisket skomakrene til en annen lest enn den vi nå er ved når korona er over. Unger som koser heime – ut med dere til barnehagene. Permitterte – ut i arbeid. Skoleelever – kom dere til pultene. Jeg vil tippe på at dette blir Mæland sin jobb. Hun melder seg nok. Hun er jo erfaren i å herske. Hyttefolk kan ikke dra på hytta i en annen kommune, da belaster de den kommunen. Søringer kan oversvømme Nord-Norge. Hun har glemt ambulanse-problemer, avstander til helsehjelp, manglende og dårlig lege-dekning etc. Nei forresten, hun skiter i det. Jeg har nominert henne til Magnes PH-pris og hun er den første som får den.

Ellers så jeg på TV en type gi råd til oss i sofakrokene, pluss til alle i isolasjon og karantene pluss til alle andre: «Oppfør dere som om dere har koronasmitte. Si til dere at dere er koronasyke.» Der datt jeg av og fikk ikke med meg begrunnelsen for dette. Jeg skvatt, oppvokst som jeg er med at klager seg syk i utide, så blir man syk. Hjernen tror det er en beskjed om syk og setter i gang prosessene. Nå vil jeg ikke tro hjernen kan hente inn virus, men den kan kreere tilstander som ligner coronasmitte, og resultatet er flere som oppsøker lege for det. Her i huset påstår noen at de føler seg terrorisert av det koronasymbolet som dukker opp litt vel ofte.



Jeg personlig i min karantene skal bli vanskelig å få jaget i vei, men nå tror jeg ikke Mæland på den måten bryr seg om oss hjerneskadde like lite som hun bryr seg om nordlendinger.

Jeg trekker delvis tilbake ting jeg sa innledningsvis – dette med å sofakroksløve. Jeg ser på facebook at kreativiteten øker på mange felt.

domantrener

PS. Her i Magnebo har vi startet forhandlinger om skattepengene. Det vil si: Jeg har startet forhandlinger om en eventuell restskatt. Jeg mener at siden hertingene betaler strøm, breiband, brøyting er det naturlig at det også betaler restskatten i samme slengen. (DVs jeg betaler en liten slant, jeg også, men her i huset deler vi ikke utgiftene på antall hoder. Enhver betaler i forhold til sin kroppsvekt). Jeg har delvis lagt forhandlingene på is da argumentet dukket opp om det da var slik at eventuell skatt tilbake tilfalt dem. Nå tygger jeg på motargumenter. Det er en uting at man skal være så bonjis, så vrien og vrang, så utangsaktig.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar