fredag 19. desember 2014

Kjærlighet ved første blikk?


Da er vi ankommet Tirana og har sovet som flaggermuser (jeg antar de sover godt) på Airport hotel. Nå venter vi på frokosten sultne som en våken flaggermus, men her er det bare å vente, for frokosten bestilles av kelner.

 

Egentlig er det utrolig at vi er her i rute, i forhold til plan. Vanligvis er ting som et velsmurt urverk der alle deler fungerer og gjør at totalitene også fungerer. Da legger man ikke merke til de ulike deler av dette urverket. Men så noen ganger er det en liten del som ikke fungerer helt, og knirker det i litt urverket – og noen ganger stopper det helt opp.

Slik er våre reiser vanligvis – et velsmurt, velfungerende klokkespill m ed de flotteste melodier. Denne gangen ble spillet litt annerledes. Da vi i går skulle sjekke inn på Evenes på vår Euro-bonus-reise til Tirana (og her må jeg skyte inn at siden det var Euro-bonus, hadde vi tre innsjekkinger, tre referansenummer, en for hver bonusholder – og den svensken som brukte 1 ½ time på å lehhe denne bonusreisen, la opp samme rute på oss. Såklart.) Da vi skulle sjekke inn til Tirana oppdaget hun på flyplassen på Evenes at jeg fra Oslo slulle fly en annen rute til Wien enn de andre to. Fra Wien skulle vi så united reise til Tirana.

 

Det er her jeg begynner å forundre med over dette med demokrati, men det skal jeg komme tilbake til.

Der stod vi altså påEvenes i ett par sko og prøvse å ringe SAS og Eurobonus om endring av min billett. Nei, systemet tillot ikke endringer. Hva med alternativ 2? At man bare byttet navn på billettene slik at en av hertingene reiste alene? Nei, datasystemet tillot ikke det heller. Da tok pappa affære: «Vi reiser til Oslo. Dit har vi i alle fall samme reiserute. Så går vi på SAS der og tar ting derfra.» Slik ble det. Selvsagt var flyet en time forsinket hvilket betydde en time kortere tid til å forhandle med SAS – en forhandling der jeg så sindige Per Skåden argumentere mot dette med  at datasystemet ikke ville ha endringer. Etter at han rolig hadde sagt at det satt sikkert et menneske et eller annet sted  og kunne overstyre dette systemet og at man måtte ringe dette mennesket, begynte ting å skje. Første steg var at SAS sa at de ville betale vår reise til Tirana, men at de måtet finne nye ledige plasser – og at det nok ikke ble før i morgen. Neste steg kom plutselig og kjapt og var en beskjed om at vi skulle fly via Dussedorf til Wien og Tirana – og at vi måtte løpe for å rekke det flyet. Så løp vi bagasjen gjennom, deretter gjennom Gardermoen for å rekke flyet. Og her kommer jeg inn på funderinger omkring drifter og behov der jeg satt trygt i rullestolen vi pleier låne på flyplasser. Saken var at jeg var skrubbsulten, hadde ikke spist den dagen. Et behov. Pappa var iheltørst, han hadde spist noe salt om morgenen. Et behov. Mamma påstod at hun holdt på å tisse seg ut. Tre viktige behov som ble overstyrt av behovet for å rekke flyet til Dusseldorf.  Noe vi gjorde – og der løp en på do, en heiv seg over matpakka og en skaffet seg en flaske vann.

Å fly til Tyskland får meg til å assosiere omkring alle de gangene vi har løpt gjennom Frankfurt på tur til Philadelphia. Det var før vi begynte å fly direkte Oslo-New York og der ta leiebil. Noe annet som hadde endret seg siden den gang er at vi særlig det siste året har lyttet oss gjennom lydbøker om krigen spesielt om krigen på Nordkalotten. Herunder krigsoppgjøret, og da også om hvordan krigsoppgjøret ble for tyskerjentene og deres krigsbarn. Dette var infor jeg ikke hadde da vi løp gjennom Frankfurt. I Dusseldorf derimot lå denne infoen som et bakteppe på scenen og jeg betraktet omgivelsene ut fra dette. Det var barn og barnebarn av tyskerne i Norge jeg så, og han som kom som min assistanse, passet perfekt inn i rollen jeg tildelte ham. Stigmaet. Han var rank, grundig og kontant. Jeg kunne se ham for meg i ulike situasjoner i Norge. Dessuten var han sjarmerende og jeg kunne se ham sjarmere norske kvinner.  

Allerede på flyet fra Oslo til Dusseldorf var jeg inne i settinga fra krigshistorien. Jeg tenkte på det jeg hadde hørt om reisene til tyskerjentene forvist fra Norge til Tyskland. Særlig en beskrev hvordan hun stop på dekk så ofte hun fikk lov og speidet etter miner. Det gjorde også deler av mannskapet. En viktig jobb. Der jeg satt  i flyet tenkte jeg at om det rystet litt- litt urolig vær – var det i alle fall ikke miner der – vel, i alle fall ikke fysiske sådanne. Nå ligger det jo en del psykiske miner i luftrommet over Europa. En stor nabo-bror har f.eks. lagt psykiske miner både i lufta og undervanns hos en litt mindre nabobror.  Og by the way: Søder og Sverigedemokratene mener samer og jøder ikke har noe i Sverige å gjøre. Da må han jammen legge  om sin politikk før den smeller tilbake i fleisen på ham som en strikkball. Politikken holder på å sluse hele dert germanske svea-folket over til Norge. Ringer man SAS eller Norwegian f.eks. sitter tyvârr og ursâkta-folket der og ikke forstår. Tyvärr. Ursäkta. Det er klart at når svearna er skivset ut til Norge, kommer innvandrerne inn og fyller de tomme plassene.  Hva kunne han egentlig forvente ses med sitt egent folk fordrevet til Norge. Men samene, som han vil fordrive, klarer han ikke.  De driver med reindrift med reindrift, noen av dem. De flytter att  og fram i ødemarken og høgfjellet og roper om Lappecodisillen, Reinbeitekonvensjonen og at de har beiterett i Norge. Men de holder seg nå helduigvis i ødemarkenne og på høgfjellet og sitter ikke i telefonen med sine tyvärr og ursäkta og feilbooker folk. Konklusjonen kan bli at Sverigedemokratene kan få et Sverige som består av samer og innvandrere. De andre er i Norge.  Det er kanskje her snauskalle-Putin, som man ikke skal spøke med, han har tross alt vært KGB-sjef, ser sitt snitt og rekogniserer i lufta og under vanni Sverige. Kanskje han også vil fylle det tomrommet som oppstår når svea-folket sluses til Norge?

Her blir det travelt og mitt kroktanke om akk-a-mei-folket må vente tilen annen gang.

Fra Dusseldorf til Wien og så til Tirana: På flyet til Tirana reiste vi sammen med en annen folkegruppe, mørkhårete og brunøyde albanere. En av dem hørte oss snakke norsk og han ble vår selvoppnevnte hjelper på flyplassen. Han bodde nå i Oslo. Også flere ville hjelpe. Sjåføren på Tirana Airport hotel hentet oss på flyplassen og vi nevnte den hjelpsomheten, sa han nesten snurt: «Of course we are helful. We are Albanians.» Den lilel tida vi har vært her har vi sett nettopp det.

Jeg er nesten litt forelsket i Albania.

 

domantrener

Når vi har reist på noe foruten i embets medfør; FHC, ABR, Smartbrain, Tomatis, har vi reist til noen, Anja i Slovenia, Magda i Litauen og Polen, Basia og Svein i Gdansk…Denne gangen er vi on our own, uten kjente, med leiebil, GPS, kart og infobøker.

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar