Det er unaturlig, vil jeg påstå, når man er
expatriate på Hedemarken, at man ikke assosierer til Alf Prøysen. Som jeg
gjorde der. Hver gang jeg er på Hedemarken, enten hos Annikki og Roger eller
hos min gudmor Berit tenker jeg på at jeg en gang skal turiste innom
Prøysen-stua og den historien der. Pappa pleier ønske seg en tur med
Skibladner. Det er ok for meg, men det er ikke første-prioritet. Etter at vi
kom heim fra den samme Hedemarken, så jeg et program om Alf Prøysen. Hans
ordkunst fascinerer meg – hvordan han i enkle, med så får ord, får sagt så mye.
Mens vi var på Hamar, var det en severdighet jeg
ikke omtalte, nemlig det stupetårnet som er under bygging der. Har man Mjøsa må
man også ha stupetårn så det duger.
Mens vi var der, var egentlig ikke dette
stupetårnet noe jeg la meg særskilt på minnet. Men da vi kom heim og googlet
det, slo det seg sammen med Prøysen-programmet og ble en manifestasjon av at
alle har et syskjenbonn på Gjøvik.
Tårn-ideen ble lansert i 2008 av – hold dere fast
– en Kr.f. politiker – men bystyret tente selvsagt på ideen, ellers ville det
neppe blitt noe annet enn en ide. Fra 2009 og utover ble den da budsjerte 1,5
mill-tårnet en ubehagelig sak. Budsjettet sprakk, måtte ombudsjetteres, sprakk
igjen, måtte ombudsjetteres, osv bl.a. pga. feilberegninger av strømforhold og
varierende vannhøyde i Mjøsa. Tårnet skulle være et flytende anlegg og ikke
botnfast. Det slet seg et par ganger før det til slutt ble tauet til et
roligere sted ved Mjøsas bredd. Der så jeg det. Fantastisk å se den da, og enda
mer fantastisk å se den for seg etter å ha googlet den og vet at de 1,5 mill
ble til 11,5 mill rimelig fort – uten at man pr. dato har stupt derfra. Det som
fascinerer meg ved dette er viljen til nyskapelse koste hva det koste ville,
behov eller ikke. Jeg håper virkelig at dette ikke blir Hamars hvite elefant.
Nå har jo alle et syskjenbonn på Gjøvik. Så også
dette stupetårnet. Syskjenbonnet, Gjøviks stupetårn, står solid plassert på
Mjøsas vestbredd, på Gjøvik, reist på dugnad av en båtforening med materiale
betalt av kommunen. Sluttsum: 35 000 kr.
Han fikk sagt det, gitar-trubaduren.
Egentlig ganske interessant, denne syskjenbonn.filosofien.
Joda, jeg tror vi alle i ulike settinger har vår syskjenbonn på Gjøvik, men jeg
tror også at vi alle i noen settinger er nettopp syskjenbonnet på Gjøvik. I
mange faser og settinger har jeg en hop av syskjenbonn på Gjøvik, men noen ganger
føler jeg meg som nettopp dette syskjenbonnet. Det er når jeg takler verden
slik jeg er på det jeg mener er optimalt for meg – da er jeg syskjenbonnet, og
Ibsens Kanppestøper har intet hos meg å gjøre. Men så er det andre dager da
ting ikke er helt slik, og da er verden full av syskjenbonn.
I blant undres jeg på om det er
syskjenbonn-mentaliteten jeg observerer her og der i samfunnet. Alle – vel,
nesten alle – vel, mange – vel, noen - vil gjerne vise alle rundt seg at man
kan. Man vil være syskjenbonnet. På barneskolen i de første år husker jeg dette
med tegninger. Jeg var dessverre ikke ofte i fellsundervisning, men enkelte
ting festet seg. Når det var tegning dro noen opp til kateteret og viste
tegninga og sa med dårlig skjult stolthet: Æ fekk det ikkje heilt til. Og kateteret
forsikret om at det var flott – så det var et syskjenbonn som returnerte til
pulten sin. Jeg kan ikke huske at jeg noen ganger følte meg som et syskjenbonn
der – men jeg kan levende forestille meg at jeg nok sikkert tok kraftig i for å
si at jeg også ville! Og da vet jeg jo av erfaring at ting kom ut som høge
skrik – noe jeg antar de andre i klassen vil kunne bekrefte.
Videre tenker jeg i blant på hvor annerledes min
skolegang ville blitt om jeg da hadde domantrening og fasiliterte som i dag.
Det vil si; om systemet hadde akseptert det. Til og med i dag vet jeg om barn
som har sin intensive trening lagt til skolen – der systemet har problem med å
aksepetere det. Det blir så masete, synes man antagelig, men det kan man ikke si,
så man pakker det nok inn i pedagogiske floskler.
Nå kjenner jeg jo også minst et godt unnatak. En
gutt på 12 år som fasiliterer som jeg og også trener intensivt. Slik jeg
forstår det har han en fantastisk skoletid.
Syskjenbonn og katetre henger nøye sammen. Man kan
vanskelig bli et syskjenbonn om man ikke har et kateter å speile det mot. I dag
er bl.a, facebook et slikt kateter. Man går dit med sine “tegninger” og man får
en tilbakemelding i form av “liker” og kommentarer. Dess mer “liker” dess mer
syskjenbonn, antar jeg man føler seg som. Noen får dette av et bilde der man
mentalt kaster stein i en elv. Andre får det ikke selvom de de demmer opp elven
og gir den nye løp. Det er da jeg funderer over årsakene. Er det slik at flere
forstår det å kaste stein i elven, det er gjenkjennbart, og mange “liker” og
kommenterer det. Ikke så mange kan snu tidenes elv, følgelig er det ikke så
mange, om noen, som “liker” og kommenterer det. Noen klarer ikke biten med
steinkast å heller ikke å endre tidenes elv. Da har man følgelig lite, om noe,
å vise for seg ved de sosiale mediers kateter..
Ting er som det kan være i en budsjettdebatt. De store summene, de man nesten ikke forstår
og som er uhandgripelige, kan gå raskt gjennom, mens de forståelige ting, de
små poster man kjenner godt, kan bli gjenstand for debatt. Eller kanskje
motsatt. Kanskje det er det som skjedde med stupetårnet på Hamar. 1,5 mill
kroner er muligens en liten post for det som skulle bli en turstattraksjon, så
det blåste gjennom i behandlinga. Nå ble det tårnet virkelig en
turistattraksjon om enn på en annen måte enn først beregnet. Faktisk var det en gang oppe til behandling
om man skulle taue det på Mjøsas dybde og senke det etter hvert som summen steg
til høyder man vanskelig forstår,
Den seneste tid har det gått en debatt på en
facebookside om hvorvidt man kan legge bibelvers der daglig - en slags ord for
dagen. Det ble et engasjement av det der noen mente man skulle bli spart for
det. Spart for det? Nå er det mye man vil bli spart for, ser jeg i media, bl.a.
skal man ha seg frabedt at en tater kjører den drosja man skal ta. Nå har vi
her i huset ikke Koranen (tror jeg da) og jeg begynte å undre meg over hvilken
reaksjon som ville komme – om det kom noen da – om jeg begynte å legge et
daglig sitat derfra. Eller fra buddhismen eller en annen av Østens religioner?
Men uansett, alt dette er uvesentlig når det
virkelig bærer til. Om jeg ikke har kunnet på skolen gå opp til kateteret med
en tegning og ned som et syskjenbonn eller om jeg ikke har klart verken å kaste
stein i elven eller snu dens løp - er uvesentlig. Det som virkelig teller er
den dagen jeg går opp til livets siste kateter for å levvere inn mitt livs
tegning.
. og her jeg sitter, tenker jeg på hvordan edn
tegninga montro skulle se ut. Vil jeg kunne forklare den der ved det kateteret eller
bare håpe på at den blir forstått og godkjent?
domantrener
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar