torsdag 30. mars 2017

Mr. Lettvint på tur 2. Samebanditter trenger...


Samebanditter trenger fuglekvitter.
Vi er altså allerede kommet til torsdag. Om en uke våkner jeg hjemme i skogen med elg og fuglekvitter. Nå vet jeg ikke om fuglene enda har begynt å kvitre noe særlig, men sjura er i alle fall der, og det holder lenge for meg. Jeg kom ved tilfelle til å høre utdrag av Honningsvågs-revyen. Vel, vi lekte oss på you-tube, og jeg ble mektig imponert over hvor mye tid Honningsvåg-revyen hadde viet oss samer. Når jeg sier samer bruker jeg samme definisjon som revyen tydeligvis bruker. Samer i deres definisjon er de der oppe. Nå har de jo ikke speil i Honningsvåg tydeligvis, og ikke har de heller sett seg i vannpytter, for de kan umulig ha latt være å se at de er – ja, nettopp, samer. I så måte handler deres sameinnslag om det de prøver å fraskrive seg og ta avstand fra.
 
I tillegg antar jeg at det for disse Honningsvåg-samene ikke blir samme effekt om de sier at Vadsø-banditter i fengsel må kunne få høre fuglekvitter. Det er jo ikke morsomt og tjener ikke til at Honningsvåg-samene i revyen kan få avstand til seg sjøl som - samer. Det jeg hørte på revyinnslaget var nemlig at same-banditter i fengsel måtte kunne høre fuglekvitter.
 
Det er nesten med en klump i halsen jeg tenker på det revy-klippet jeg så. Stakkars folk. Ikke stakkars folk om oss samer slik revyen definerer det, men stakkars dem sjøl som er i en så uavklart situasjon at maskering er nødvendig.
 
Tilbake til same-banditten her i Palma og fuglekvitter. Det er lite fuglekvitter å høre her i Paradis. Selv om det er blokk på blokk her på bergene har folk vært superflinke til å få det til å se grønt ut. Store trær vokser her og der og en slags plante kler mange av murveggene. Det burde vært mulig for same-banditter å høre fuglekvitter her. På Ørredfiskeriet i Danmark er det en hekk like utafor døra til hus E, og der er alltid fuglekvitter. Kanskje fordi Danmark er nærmere samiske områder og vet det samme som Honningsvåg-revyen – stakkars jævler – at same-banditter må høre fuglekvitter.
 
Vi bor veldig bra hvis man ser bort fra beliggenheten opp i bergene. Vel de andre synes alt er bra. Vi har nødvendige ting som vaskemaskin og tørketrommel, veranda og noe som ligner et svømmebasseng. Jeg tror det er så man kan avkjøle seg på varme dager. Foreløpig trenger ikke vi det. Temperaturen er som en høysommer i Skånland hevdes det her, og vi har sjelden behov for å avkjøle oss.
 
Snart er det tid for å starte til ABM-senteret, så her blir det et lite punktum - hvordan nå enn et lite punktum ser ut.
 
 
domantrener
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar