fredag 22. april 2016

Hva i all verden gjør den der fyren på alle de reisene sine?



Hva i all verden gjør den der fyren på alle de reisene sine? Jeg mener han der fyren som nyss var i Belgia.
Vel, han fyren rehabiliterer. Det har han gjort siden han var atten år og regnet som voksen. Da ble habilitering til rehabilitering. Fra jeg var 18 år til jeg ble 27 år rehabiliterte jeg slik jeg antar man gjør det i dette landet. Ikke spør meg hvordan. ABR er forkorting Advanced Biomecanical Rehabilitation og er en metode som jobber med kroppens strukturer og indre volum. Ved en hjerneskade får ikke alle deler av hjernen gitt ordrer til kroppens muskler, og man utvikler ikke nødvendige strukturer, for eksempel de strukturer som trengs for å gå funksjonelt riktig. Men kroppen finner måter å løse ting på og bruker de muskler og strukturer man rår over.  Dette gir på sikt slitasje som kan bli ganske stor. Leonid Blyum på ABR sammenligner dette med å åpne en dør som har slått seg. Selvsagt vil man få opp døra om man bryter på, men da ødelegger man gjerne også noe. ABR vil smøre hengslene sånn at døra glir greit opp.
Og hvordan skal man så få tak i og jobbe med indre strukturer og volum? Jeg klarer det ikke alene og må ha hjelp utenfra. Gjennom et spesielt program som utfordrer det indre system. Jeg demonstrerer gjerne dette programmet for den som vil. Vi har gjort det på flere og får samme reaksjon: Herregud, hva er det som skjer i kroppen? Da vi begynte ABR øvde mamma og pappa seg blant annet på hverandre med instruksjon fra ABR practicioners. Etter ca 5 minutter klarte de ikke mer «det bryter på innvendig».
Da jeg begynte med ABR hadde jeg for eksempel ikke strukturer til en del bevegelser. Hvis noen pushet meg mot skulderen mens jeg sto, klarte jeg ikke vende bare overkroppen. Jeg snudde på hele kroppen. Nå har jeg de strukturene på plass. Jeg kunne nevne andre deler der ting har endret seg.
 ABR begynte ovenfra i mitt tilfelle og jobbet seg nedover. Ting går langsomt, men det går framover. I dag legger ABR trykket for mitt vedkommende mot pelvis, lår og resten av beina. Mens prosessen med strukturer går, er det slik at ting nesten løser seg opp før man får stabilitet.
Jeg legger ved et bilde av ryggen min. Det viser utviklinga fra 2008 til 2012. Som sagt setter ABR nå støtet inn mot alt fra pelvis og ned. Jeg har svake ankler fra før, og nå er de i endring, noe som gjør at jeg går ustøtt og balanserer dårlig. Men jeg har is i magen og vet at det vil gå med anklene som med ryggen.
 Så hva gjør altså den fyren når han reiser for eksempel denne gangen til Belgia? Jo, han rehabiliterer ved hjelp av ABR’s program, og siden han ikke kunne møte i Oslo sist ABR var der (de kommer tre ganger om året til Oslo), reiste han til Belgia for nytt program. ABR Belgium holder til i Hasselt.
Så vidt jeg vet finnes det i Norge ikke et tilbud som retter seg mot strukturer og indre volum.

domantrener

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar